01-02-2020, 20:59:02
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 02-02-2020, 17:48:16 przez pizdys.)
Mysle ze teraz jest dobry moment aby przypomniec czym sa power banki NEO6/B.124 (LiFePO4) i jak one sie maja do akumulatora samochodowego ktory czesto blednie jest brany za najlepsze zrodlo zasilania...
Opisze jakie sa wady zalety kazdego z rodzajow zasilania kamery na parkingu:
Akumulator samochodowy
kwasowo-olowiowy (90Ah)
Zalety:
+ tani (okolo 200zl)
+ w pelni naladowany utrzyma kamere na okolo 3dni (zakladajac ze pracuje sam, oraz ze ma poziom odciecia ustawiony na 12V co zapobiegnie jego szybkiej degradacji po ponownym naladowaniu)
Wady:
- bardzo dlugi czas ladowania (wyladowany do bezpiecznego poziomu ~12V, wymaga ladowania przez ponad 5godzin)
- bardzo duzy i ciezki
- wytwarza toksyczne opary podczas ladowania/rozladowywania
- wyladowany i tak pozostawiony szybko degraduje swoja pojemnosc (wystarczy zostawic akumulator wyladowany do 11V na 3dni aby stracil on pojemnosc nawet o 30%)
- Brak jakichkolwiek zabezpieczen (zwarcie z latwoscia zapali przewody)
- musi byc ustawiony w jednej pozycji i dobrze zabezpieczony (elektrolit moze sie wylac, co z koleji rozpocznie proces trawienia elementow samochodu)
- zywotnosc takiej baterii siega do 1-2lat max (zakladajac ze bedzie ona codziennie zasilac kamere samochodowa)
- zimne warunki bardzo negatywnie wplywaja na pojemnosc baterii (duzo mniejsza pojemnosc, zima jest to nawet 60%)
- ilosc cykli ladowania obliczana jest na 500x
Power Bank
LiFePo4 (Cellink NEO, B-124 lub inne oparte na 4S - LifePO4)
Zalety:
+ Szybki szas ladowania (aby kamera dzialala 1dzien wystarczy ladowanie przez okolo ~30min)
+ W zaleznosci od pojemnosci power banku, kamera moze dzialac nawet 3dni (zaledwie po godzinie ladowania)
+ Bezpieczne (zwarcie nie uszkodzi baterii, nie zapali tez przewodow z uwagi na zabezpieczenie przeciwzwarciowe), same ogniwa nie sa podatne na samozaplon
+ zywotnosc siega ponad 10lat
+ ilosc cykli ladowania siega ponad 3000+ (im mniejszym pradem jest wyladowywany tym wiecej cykli, kamera samochodowa jest tu bardzo malym obciazeniem i cykle siegac moga ponad 5000+)
+ bateria jest mala i bardzo lekka w porownaniu do Akumulatora samochodowego (1/4 wagi akumulatora)
+ Baterie LiFePO4 sa obecnie jednymi z nalepszych rozwiazan zapewniajacych ekstremalnie szybkie ladowanie oraz niezawodnosc liczona w latach (inna dobra technologia to LTO ale obecnie nie ma power bankow opartych o tego typu ogniwa)
+ bezpieczne latem/zima
Wady:
- bardzo drogi (z uwagi na brak fabryk tego typu baterii w Europie oraz restrykcje importowe ogniw LifePO4)
Power Bank
Li-Ion/Li-Po
Zalety:
+ tani (okolo 100zl)
+ maly i lekki (wszedzie sie zmiesci)
+ jako awaryjne i sporadyczne zrodlo zasilania kamery jest to calkiem dobre rozwiazanie, ale jako dlugoterminowe rozwiazanie nie sprawdzi sie (szybko ulegnie uszkodzeniu, z uwagi na warunki pracy oraz ograniczona zywotnosc)
+ posiada zabezpieczenie zwarciowe
Wady:
- Najwieksza wada jest fakt, ze zastosowane ogniwa Li-Ion sa bardzo niebezpieczne w gorace dni, moze dojsc do zaplonu lub powaznej utraty pojemnosci
- dlugi czas ladowania (nawet power bank z QC3.0 laduje sie ponad 2godziny+) typowy power bank 12000mAh to ponad 5godzin co zapewni dzialanie kamery na zaledwie 1dzien
- w zaleznosci od pojemnosci zapewni dzialanie kamery na okolo 1dzien i jest to najgorszy wynik w porownaniu (12000mAh power bank)
- ilosc cykli ladowania jest liczona w 600x, ale jedno ladowanie latem w samochodzie moze go uszkodzic lub powaznie zmniejszyc jego zywotnosc.
Power Bank oparty na bateriach LTO ( Li2TiO3 )
[Lithium- Titanate (5S BMS)]
(obecnie jeszcze niedostepne - sa to informacje dla tych ktorzy planuja robic DYI)
Zalety:
+ Extremalnie szybkie ladowanie (10minut ladowania = 5dni dzialania kamery, pelne naladowanie baterii 40Ah to nie wiecej niz 20min)
+ Ilosc cykli ladowania liczona jest w 20 000x (tak to nie zarty)
+ Bardzo bezpieczne (jeszcze bezpieczniejsze niz LiFePO4)
+ Zabezpieczenie zwarciowe (po przez BMS)
+ niezawodnosc liczona i przewidywana na ponad 30Lat
+ baterie sa male i lekkie w porownaniu do akumulatora samochodowego (1/3 wagi akumulatora)
+ bezpieczne latem/zima
+ jedyne ogniwa ktore moga zniesc nawet -50C
Wady:
- droga
- problematyczne dobranie BMS aby w pelni wykorzystac energie (5s jest za malo, 6s za duzo)
test baterii LTO:
https://www.youtube.com/watch?v=eAUYbSDEy6I
Opisze jakie sa wady zalety kazdego z rodzajow zasilania kamery na parkingu:
Akumulator samochodowy
kwasowo-olowiowy (90Ah)
Zalety:
+ tani (okolo 200zl)
+ w pelni naladowany utrzyma kamere na okolo 3dni (zakladajac ze pracuje sam, oraz ze ma poziom odciecia ustawiony na 12V co zapobiegnie jego szybkiej degradacji po ponownym naladowaniu)
Wady:
- bardzo dlugi czas ladowania (wyladowany do bezpiecznego poziomu ~12V, wymaga ladowania przez ponad 5godzin)
- bardzo duzy i ciezki
- wytwarza toksyczne opary podczas ladowania/rozladowywania
- wyladowany i tak pozostawiony szybko degraduje swoja pojemnosc (wystarczy zostawic akumulator wyladowany do 11V na 3dni aby stracil on pojemnosc nawet o 30%)
- Brak jakichkolwiek zabezpieczen (zwarcie z latwoscia zapali przewody)
- musi byc ustawiony w jednej pozycji i dobrze zabezpieczony (elektrolit moze sie wylac, co z koleji rozpocznie proces trawienia elementow samochodu)
- zywotnosc takiej baterii siega do 1-2lat max (zakladajac ze bedzie ona codziennie zasilac kamere samochodowa)
- zimne warunki bardzo negatywnie wplywaja na pojemnosc baterii (duzo mniejsza pojemnosc, zima jest to nawet 60%)
- ilosc cykli ladowania obliczana jest na 500x
Power Bank
LiFePo4 (Cellink NEO, B-124 lub inne oparte na 4S - LifePO4)
Zalety:
+ Szybki szas ladowania (aby kamera dzialala 1dzien wystarczy ladowanie przez okolo ~30min)
+ W zaleznosci od pojemnosci power banku, kamera moze dzialac nawet 3dni (zaledwie po godzinie ladowania)
+ Bezpieczne (zwarcie nie uszkodzi baterii, nie zapali tez przewodow z uwagi na zabezpieczenie przeciwzwarciowe), same ogniwa nie sa podatne na samozaplon
+ zywotnosc siega ponad 10lat
+ ilosc cykli ladowania siega ponad 3000+ (im mniejszym pradem jest wyladowywany tym wiecej cykli, kamera samochodowa jest tu bardzo malym obciazeniem i cykle siegac moga ponad 5000+)
+ bateria jest mala i bardzo lekka w porownaniu do Akumulatora samochodowego (1/4 wagi akumulatora)
+ Baterie LiFePO4 sa obecnie jednymi z nalepszych rozwiazan zapewniajacych ekstremalnie szybkie ladowanie oraz niezawodnosc liczona w latach (inna dobra technologia to LTO ale obecnie nie ma power bankow opartych o tego typu ogniwa)
+ bezpieczne latem/zima
Wady:
- bardzo drogi (z uwagi na brak fabryk tego typu baterii w Europie oraz restrykcje importowe ogniw LifePO4)
Power Bank
Li-Ion/Li-Po
Zalety:
+ tani (okolo 100zl)
+ maly i lekki (wszedzie sie zmiesci)
+ jako awaryjne i sporadyczne zrodlo zasilania kamery jest to calkiem dobre rozwiazanie, ale jako dlugoterminowe rozwiazanie nie sprawdzi sie (szybko ulegnie uszkodzeniu, z uwagi na warunki pracy oraz ograniczona zywotnosc)
+ posiada zabezpieczenie zwarciowe
Wady:
- Najwieksza wada jest fakt, ze zastosowane ogniwa Li-Ion sa bardzo niebezpieczne w gorace dni, moze dojsc do zaplonu lub powaznej utraty pojemnosci
- dlugi czas ladowania (nawet power bank z QC3.0 laduje sie ponad 2godziny+) typowy power bank 12000mAh to ponad 5godzin co zapewni dzialanie kamery na zaledwie 1dzien
- w zaleznosci od pojemnosci zapewni dzialanie kamery na okolo 1dzien i jest to najgorszy wynik w porownaniu (12000mAh power bank)
- ilosc cykli ladowania jest liczona w 600x, ale jedno ladowanie latem w samochodzie moze go uszkodzic lub powaznie zmniejszyc jego zywotnosc.
Power Bank oparty na bateriach LTO ( Li2TiO3 )
[Lithium- Titanate (5S BMS)]
(obecnie jeszcze niedostepne - sa to informacje dla tych ktorzy planuja robic DYI)
Zalety:
+ Extremalnie szybkie ladowanie (10minut ladowania = 5dni dzialania kamery, pelne naladowanie baterii 40Ah to nie wiecej niz 20min)
+ Ilosc cykli ladowania liczona jest w 20 000x (tak to nie zarty)
+ Bardzo bezpieczne (jeszcze bezpieczniejsze niz LiFePO4)
+ Zabezpieczenie zwarciowe (po przez BMS)
+ niezawodnosc liczona i przewidywana na ponad 30Lat
+ baterie sa male i lekkie w porownaniu do akumulatora samochodowego (1/3 wagi akumulatora)
+ bezpieczne latem/zima
+ jedyne ogniwa ktore moga zniesc nawet -50C
Wady:
- droga
- problematyczne dobranie BMS aby w pelni wykorzystac energie (5s jest za malo, 6s za duzo)
test baterii LTO:
https://www.youtube.com/watch?v=eAUYbSDEy6I
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.