Witaj! Logowanie Rejestracja


Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Akumulator
#45
BMS w samochodzie odpowiada nie tylko za prąd ładowania, ale np. w zależności od obciążenia układu (ilości włączonych odbiorników), stopnia naładowania, temperatury silnika, temperatury w kabinie i jeszcze innych czynników pozwala lub nie na zadziałanie systemu start-stop. Wbrew czarnowidztwu samochody z systemem start stop mogą jeździć na fabrycznym akumulatorze np. 8 lat, co mnie pozytywnie zaskoczyło...

Pomijam już kwestie samochodów z więcej niż jednym akumulatorem (nie mówię o hybrydach/elektrykach)...

Choć rzeczywiście nie o to pytającemu chodziło, tak trochę zboczyłem z tematu, to była taka ogólna uwaga...
 
Odpowiedz
#46
(21-10-2020, 18:28:45)hsurim napisał(a): Nigdy jeszcze NIE używałem przekaźników SSR.
Teoria głosi, iż jedną z ich wad jest ... występujący na nich spadek napięcia od 1 do 1,6V - co w instalacji 12V może mieć znaczenie

Przyszło w końcu.
https://pl.aliexpress.com/item/327454543...web201603_

Naładowałem akumulator lifepo4, normalnie ma 13,3V bez żadnego obciążenia.
W obwód tego SSR włączyłem 4 Ohm opornik, zasiliłem, napięcie na oporniku wynosi 13.2V.
Więc taki spadek napięcia chyba nie ma dużego znaczenia w tym zakresie.
Viofo A129 PRO DUO 4K + 1080p [Novatek NT96685 + IMX317 + IMX291]
 
Odpowiedz
#47
A ja wciąż czekam na coś, co będę mógł zastosować w swoim aucie - akumulator w ciasnej komorze dużego turbobenzyniaka, umieszczony zaraz obok turbosprężarki...
 
Odpowiedz
#48
(19-12-2020, 15:50:57)Frydeyrk napisał(a): A ja wciąż czekam na coś, co będę mógł zastosować w swoim aucie - akumulator w ciasnej komorze dużego turbobenzyniaka, umieszczony zaraz obok turbosprężarki...

ile masz tam miejsca, jaki sześcian ci tam wejdzie max?
jaki masz teraz akumulator w środku? jakie wymiary?
Viofo A129 PRO DUO 4K + 1080p [Novatek NT96685 + IMX317 + IMX291]
 
Odpowiedz
#49
(25-07-2020, 12:40:22)horekun napisał(a): Dalej nie wiem jednak jak alternator zwykłego auta zareaguje na lifepo4.
Załóżmy że alternator może dać 150A przy tych 14V.
Czy jest przewidziany na ciągłą pracę z taką wydajnością?
czy nie stopią się kable i jego regulator napięcia?

Jeśli założyć że opór wewnętrzny lifepo4 to 20mOhm

to 14.4V/20mOhm = 14.4V/0.02 = 720A.

Czyli taki akumulator podłączony bezpośrednio do niczym nie ograniczonej mocy sprawiłby że przy 14.4V popłynęłoby w obwodzie nawet 720A.

Jeśli alternator może dać 150A to więcej niż te 150A nie da.
BMS na 150A można znaleźć albo zrobić łącząc kilka równolegle.
Ale czy to nie zniszczy kabli, regulatora napięcia?
I co w zimie, załóżmy że gdzieś w aucie zostanie coś włączonego.
Akumulator straci trochę energii bo rozładuje go coś co przez noc działa.
Jest załóżmy -20stopni na dworze. Silnik odpali, alternator zacznie go ładować i co wtedy nie zniszczy się przy tej temperaturze?

więc też płynie duży prąd i nic się nie topi.
Źle liczysz. Nie 14.4V/20mOhm = 14.4V/0.02 = 720A.
tylko: (14.4V- 10.0V)/20mOhm = 4.4V/0.02 = 220A
Akumulator ładuje się prądem wynikającym z wymuszenia napięciem. A napięcie to różnica między tym co na alternatorze i tym co aku w stanie spoczynkowym.

Jak rozładujesz do 10V to nie odpalisz silnika i nie dostanie strzała. Podładujesz prostownikiem (do ok. 13V czyli ok.30% pojemności) albo użyjesz kabli rozruchowych i wtedy będzie większy prąd.

Generalnie charakterystyka napięciowo-pojemnościowa dla LiFePO4 wygląda mniej więcej tak:
[Obrazek: msf4vpdl-1_14.jpg]
Przy normalnym użytkowaniu raczej nie zdoisz aku poniżej 13V więc wymuszenie ładowania to 1,4V/0,02 = 70A
zakładając ze nie ma strat na przewodach i ich połączeniach.

Jeśli tylko producent przewidział mocniejszy model to zawsze można alternator wymienić ale Twoje 120A starczy.

Wytypowany aku BAVARIAN STRONG BATTERY kod produktu: 771396256 w/g mnie się nie sprawdzi. Brak konkretnych informacji ale do silników do 1000cm3.

Pełnowymiarowy LiFePO4 kosztuje dużo (2k+ zł) i jest przez to mało popularny.
 
Odpowiedz
#50
(20-12-2020, 03:06:03)triodak napisał(a): Wytypowany aku BAVARIAN STRONG BATTERY kod produktu: 771396256 w/g mnie się nie sprawdzi. Brak konkretnych informacji ale do silników do 1000cm3.

Pełnowymiarowy LiFePO4 kosztuje dużo (2k+ zł) i jest przez to mało popularny.

Nie?
Ale on ma dopuszczalny pobór prądu 625A
https://allegro.pl/oferta/akumulator-lit...9238632736
Viofo A129 PRO DUO 4K + 1080p [Novatek NT96685 + IMX317 + IMX291]
 
Odpowiedz
#51
(19-12-2020, 16:14:15)horekun napisał(a): ile masz tam miejsca, jaki sześcian ci tam wejdzie max?
jaki masz teraz akumulator w środku? jakie wymiary?

W tej chwili siedzi 278 x 175 x 190mm. Sęk w tym, że tam jest bardzo gorąco - zaraz obok turbo.
 
Odpowiedz
#52
Polecam zobaczyc ten film, pokazuje on ze alternator sam sie chlodzi, pod warunkiem ze sie "kreci relatywnie szybciej" (high RPM, choc i tak nie przekraczali 2500rpm), sa tez alternatory z czyjnikiem temp, nie wiem czy i w jakich samochodach takie sa.

Ja mam Aku Lifepo4 90Ah w BMW E60 530i 2006r
Alternator ma nie mnjej niz 120A, zadnych problemow nie mam, nawet z przegrzewaniem latem. Duzo natomiast widze zalet, od rozruchu, po dlugo nieodpalane auto podczas postoju, odpala za kazdym razem.

https://youtu.be/jgoIocPgOug


Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
[Obrazek: untitlvdv.png]
 
Odpowiedz
#53
@pizdys długo nieodpalane czyli ile, np tygodni w takiej temperaturze lekko poniże zera?
Viofo A129 PRO DUO 4K + 1080p [Novatek NT96685 + IMX317 + IMX291]
 
Odpowiedz
#54
Nie rozumiem także co ma pojemność silnika do typu akumulatora.
Rozumiem, że do parametrów akumulatora może mieć, ale że producent napisał że jest do max 1L?
Jeżeli rozrusznik pobierałby nawet 600A, a rozruch trwałby 10sekund (wiem, że wygórowane), to
600*100/3600 = 1.6Ah by starczyło na taki jeden rozruch a reszta i tak idzie z alternatora później.
Zwykły samochodowy benzynowy nie pobiera aż tyle prądu, sprawny rozrusznik też szybciej niż w 10sekund zapali,
więc nawet 10Ah akumulator chyba wyrobi biorąc to pod uwagę?
Zresztą gdyby było tak, że pojemność silnika tak ściśle wiąże się z Ah, to nie miałyby sensu te urządzenia
https://www.conrad.pl/p/urzadzenie-rozru...ah-2001933
a już nieraz odpaliłęm z niego samochód przy całkowicie rozładowanym zwykłym akumulatorze.
Viofo A129 PRO DUO 4K + 1080p [Novatek NT96685 + IMX317 + IMX291]
 
Odpowiedz
#55
Prawie 2 mce samochod stal kompletnie nie odpalany, otwieralem co kilka tygodni bagaznik (bo tam mam Clinka PRO 15A) na ktorym sprawdzalalem jakie dostaje napiecie od akumulatora (on sie nie laduje, tylko na postoju wyswietla ile ma bateria podlaczona do niego), 12.8V to wartosc ktora mial po 2mc.

Co Ciekawe:
Auta mojej dziewczyny ze zwyklym akumulatorem, Mercedes C220 2006 (diesel) akumulator 90Ah, po miesiacu w ogole nie odpalil, nawet nie dalo sie pilotem drzwi otworzyc...

Mazda6 SkyActive 2014 2.0 benzyna, nie wiem jaki ma tam aku... ale po miesiacu krecil tak, ze chyba w ostatnim momencie odpalilem kiedy sie jeszcze dalo.

Moje BMW 530i 2006 3.0Benzyna, z Lifepo4 90Ah, odpalil tak jakbym go dopieo co zgasil, doslownie nikt nie uwierzylby w to gdyby nie zobaczyl, a odpalilem nie jak wszystkie tylko jeszcze kolejny miesiac auto stalo !!!

Auta staly jakos w lutym, marcu, mrozow chyba nie bylo (nie pamietam), ale to byl okres narodowej kwarantanny Covid....
Generalnie po miesiacu Mercedes nie odpalil,
Mazda ledwo (jestem pewny ze to byly juz ostatnie dni/godziny przed rozladowaniem)
BMW nie odpalalem bo widzialem na wyswietlaczy ponad 13V, odczekalem jeszcze miesiac az spadlo do 12.8V i musialem jechac wiec odpalilem i zrobil to bez problemu,
12.8V to okolo 3.2V (zakres to 2.6V to 3.6V) wiec typowo jak na Lifepo4 i sadze ze moglby jeszcze kilka miesiecy stac... a jakbym sie uparl to i pewnie caly rok.

w ogole odpalanie BMW z LiFePO4 za kazdym razem daje niesamowity odglos, bo kreci jak szalony i natychmiastowo (nie ma sie co dziwic skoro startuje z ponad 13V a nie z 11V jak na zwyklym aku), cala elektronika auta jakby dostala drugie zycie, wycieraczki na postoju szaleja jak na odpalonym, zamki odskakuja jak na odpalonym silniku, startuje z zapalonymi swiatlami ktore praktycznie nie przygasaja przy rozruchu, naprawde samochod odzyl a i nawet przestalo sie tak psuc jak kiedys (bo ciagle cos bylo z nim nie tak).

Nie ukrywam, ze obawy najwieksze o zdrowie LiFePO4 mialem latem kiedy samochod stal na ostrym sloncu, w ponad 40C gdzie w srodku bylo ponad 80C,
ale jakos zyje, nie wiem jak z kondycja tego LiFePO4 bo go jeszczde nie wyciagalem od momentu zakupu (kwiecien 2018), napewno ktoregos dnia zrobie mu maly test, na zalaczonym, podepne kilka zarowek ta aby pobieralo z 6Amp-10Amp, i postaram sie sprawdzic kiedy zejdzie do 11V to mi da przyblizona pojemnosc...

[Obrazek: VPGPELS.jpg]

a tyle pokazuje Amperomierz przy zacisku + akumulatora LifePO4 zaraz po odpaleniu samochodu (nie wazne ile stoi, bo zawsze jest tak samo):
(jak widac spore tam natezenia przechodza)
[Obrazek: iDzMBc4.jpg]
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
[Obrazek: untitlvdv.png]
 
Odpowiedz
  


Skocz do:


Browsing: 1 gości