O ustawieniach ciąg dalszy
TRYB PARKINGOWY
W związku z tym, że kamera A129 jest nowym produktem, a oprogramowanie i funkcje wciąż ewoluują, więc ciężko czasem nadążyć za aktualnymi informacjami odnośnie trybu parkingowego. Starałem się zrozumieć zasady działania tego trybu w różnych konfiguracjach i w związku z tym zrobiłem testy jego działania.
Tryby parkingowe w kamerze Viofo A129:
1. Automatyczne wykrycie zdarzenia (Auto Event Detection)
2. Nagrywanie poklatkowe (Time Lapse)
3. Nagrywanie ze zmniejszoną przepływnością 4Mb/s (Low Bitrate Recording)
Istotną rzeczą jest w jaki sposób kamera przechodzi w tryb parkingowy i na jakiej zasadzie zapisuje nagrania, a to zależy od wybranego trybu parkingowego oraz rodzaju podłączonego zasilania.
Zasilanie możemy podłączyć w dwojaki sposób:
A/ 2 żyłowym adapterem zasilania lub zasilaczem samochodowym (efekt ten sam)
B/ 3 żyłowym kablem zasilającym tzw. Viofo Hardwire Kit ACC.
Podłączenie 2 żyłowym adapterem zasilania lub zasilaczem samochodowym.
Nie ma tu znaczenia, czy podłączymy zasilanie bezpośrednio do kamery, czy do podstawki GPS.
1. Automatyczne wykrycie zdarzenia (Auto Event Detection) - kamera nie nagrywa, czuwa.
Aktywacja następuje po 90 sek (w firmware v1.5 po 5 min) od wykrycia bezczynności, tzn nagrywa jeszcze określony czas, a potem przechodzi w stan czuwania. Dioda nagrywania zaczyna cały czas migać natomiast sygnału dźwiękowego nie ma.
Dezaktywacja następuje po wykryciu zdarzenia, którym może być:
- sygnał z czujnika wstrząsów (G-Sensor),
- wykrycie ruchu w polu widzenia, ale tak naprawdę kamera nie wykrywa ruchu, tylko mierzy zmianę natężenia światła, więc np. w nocy oświetlenie przez przejeżdżający samochód może spowodować, że kamera zacznie nagrywać,
- sygnał z GPS po przekroczeniu 8 km/h.
Każde zdarzenie podczas naszej nieobecności (parking) traktowane jest tak samo jak byśmy jechali samochodem, więc nie ma żadnego powiadomienia, że coś mogło się np. w nocy wydarzyć i nie zostanie takie zdarzenie zabezpieczone przed skasowaniem.
Dezaktywacja, czyli wykrycie zdarzenia powoduje włączenie nagrywania na czas około 1,5 minuty (w firmware v1.5 - 5 min) oraz ciągłe świecenie diody nagrywania. Przy wywołaniu zdarzenia ekran nie wybudza się, pozostaje wyłączony. Jeżeli kamera nie będzie wykrywała kolejnych zdarzeń, to po tym czasie przejdzie w stan czuwania.
Minusem jest zarejestrowanie nagrania już po zdarzeniu, oraz możliwość braku nagrania, jeżeli zdarzenia nie wykryją czujniki.
2. Nagrywanie poklatkowe (Time Lapse) - kamera nie nagrywa obrazu, ani dźwięku, Jest to ciągły zapis zdjęć.
Mamy do wyboru ustawienia 1, 5, 10 klatek na sekundę, a w firmware 1.5 dodano jeszcze 2 i 3 klatki na sekundę.
Aktywacja następuje po 90 sek (w firmware v1.5 po 5 min) od wykrycia bezczynności, tzn nagrywa jeszcze określony czas, a potem przechodzi w tryb wykonywania zdjęć (Time Lapse).
Dezaktywacja następuje po wykryciu zdarzenia, którym może być:
- sygnał z czujnika wstrząsów (G-Sensor),
- sygnał z GPS po przekroczeniu 8 km/h.
Każde zdarzenie podczas naszej nieobecności (parking) traktowane jest tak samo jak byśmy jechali samochodem, więc nie ma żadnego powiadomienia, że coś mogło się np. w nocy wydarzyć i nie zostanie takie zdarzenie zabezpieczone przed skasowaniem.
Dezaktywacja, czyli wykrycie zdarzenia powoduje nagranie pliku wideo o długości około 1,5 minuty (w firmware v1.5 - 5 min) oraz ciągłe świecenie diody nagrywania. Przy wywołaniu zdarzenia ekran wybudza się. Jeżeli kamera nie będzie wykrywała kolejnych zdarzeń, to po tym czasie przejdzie z powrotem w tryb zapisu zdjęć.
Minusem jest brak nagrania dźwiękowego oraz możliwość niezarejestrowania ważnego zdarzenia, które mogłoby wystąpić w czasie pomiędzy kolejnymi zdjęciami.
3. Nagrywanie ze zmniejszoną przepływnością 4Mb/s (Low Bitrate Recording) - ciągłe nagrywanie z dźwiękiem.
Aktywacja następuje po 90 sek (w firmware v1.5 po 5 min) od wykrycia bezczynności, tzn nagrywa jeszcze określony czas w trybie jazdy, a potem przechodzi w tryb low-bitrate.
Dezaktywacja następuje po wykryciu zdarzenia, którym może być:
- sygnał z czujnika wstrząsów (G-Sensor),
- sygnał z GPS po przekroczeniu 8 km/h.
Każde zdarzenie podczas naszej nieobecności (parking) traktowane jest tak samo jak byśmy jechali samochodem, więc nie ma żadnego powiadomienia, że coś mogło się np. w nocy wydarzyć i nie zostanie takie zdarzenie zabezpieczone przed skasowaniem.
Dezaktywacja, czyli wykrycie zdarzenia powoduje nagranie pliku o długości około 1,5 minuty (w firmware v1.5 - 5 min) w trybie jazdy oraz ciągłe świecenie diody nagrywania. Przy wywołaniu zdarzenia ekran wybudza się. Jeżeli kamera nie będzie nadal wykrywać zdarzenia w trybie ciągłym, to po tym czasie przejdzie z powrotem w zapis z niską przepływnością.
Minusem jest luka czasowa trwająca około 7 sekund w momencie przełączania się trybów.
Podłączenie 3 żyłowym kablem zasilającym tzw. Viofo Hardwire Kit ACC.
Dodatkowy przewód ACC IN podłączony musi być w miejscu, gdzie pojawia się napięcie 12V po zapłonie.
Wtyczkę miniUSB należy bezwzględnie podłączyć do gniazda w kamerze, a nie w podstawce GPS. 3 żyłowy kabel hardwire podłączony do przystawki GPS będzie zachowywał się jak kabel 2 żyłowy ponieważ gniazdo miniUSB w przystawce GPS nie ma dodatkowego pinu ACC. Niedopracowanym elementem na dzień dzisiejszy jest zastosowanie wtyczki kątowej miniUSB, która zawadza o wtyczkę kamery tylnej, ale pomimo tego jest możliwość jej włożenia.
1. Automatyczne wykrycie zdarzenia (Auto Event Detection) - kamera nie nagrywa, czuwa.
Aktywacja następuje po wyłączeniu zapłonu. Przejście w tryb parkingowy powoduje wyłączenie nagrywania i przejście w stan czuwania.
Dezaktywacja następuje po uruchomieniu zapłonu.
Kamera wykrywa zdarzenia, którymi mogą być:
- sygnał z czujnika wstrząsów (G-Sensor),
- wykrycie ruchu w polu widzenia, ale tak naprawdę kamera nie wykrywa ruchu, tylko mierzy zmianę natężenia światła, więc np. w nocy oświetlenie przez przejeżdżający samochód może spowodować, że kamera zacznie nagrywać.
Każde zdarzenie podczas naszej nieobecności (parking) nie powoduje powiadomienia, że coś mogło się np. w nocy wydarzyć i nie zostanie takie zdarzenie zabezpieczone przed skasowaniem.
Wykrycie zdarzenia powoduje nagranie pliku o długości około 1,5 minuty (w firmware v1.5 - 5 min) oraz ciągłe świecenie diody nagrywania. Przy wywołaniu zdarzenia ekran nie wybudza się, pozostaje wyłączony. Jeżeli kamera nie będzie nadal wykrywać zdarzenia w trybie ciągłym, to po tym czasie przejdzie w stan czuwania.
Minusem jest zarejestrowanie nagrania już po zdarzeniu, oraz możliwość braku nagrania, jeżeli zdarzenia nie wykryją czujniki.
2. Nagrywanie poklatkowe (Time Lapse) - kamera nie nagrywa obrazu, ani dźwięku, Jest to ciągły zapis zdjęć.
Mamy do wyboru ustawienia 1, 5, 10 klatek na sekundę, a w firmware 1.5 dodano jeszcze 2 i 3 klatki na sekundę.
Aktywacja następuje po wyłączeniu zapłonu. Przejście w tryb parkingowy powoduje wyłączenie nagrywania i przejście w tryb wykonywania zdjęć (Time Lapse).
Dezaktywacja następuje po uruchomieniu zapłonu.
Minusem jest brak nagrania dźwiękowego oraz możliwość niezarejestrowania ważnego zdarzenia, które mogłoby wystąpić w czasie pomiędzy kolejnymi zdjęciami.
3. Nagrywanie ze zmniejszoną przepływnością 4Mb/s (Low Bitrate Recording) - ciągłe nagrywanie z dźwiękiem. W/g mnie najlepszy tryb parkingowy w tej kamerze.
Aktywacja następuje po wyłączeniu zapłonu. Przejście w tryb parkingowy powoduje brak ciągłości zapisu o długości około 7 sekund. Spowodowane jest to zatrzymaniem nagrywania i ponownym jego wznowieniem z niską przepływnością trybu parkingowego.
Dezaktywacja następuje po uruchomieniu zapłonu. Również w tym momencie następuje brak ciągłości zapisu o długości około 7 sekund.
Wykrycie zdarzenia w trybie parkingowym low-bitrate może być spowodowane przez czujnik wstrząsów (G-Sensor). W tym przypadku ekran wybudza się i pozostaje włączony do zakończenia nagrywania pojedynczego pliku, co jest minusem. Lepiej by było, gdyby ekran nie wybudzał się w ogóle, by nie informować nikogo o obecności kamery w pojeździe. Pomimo tego nagranie zostaje zabezpieczone przed skasowaniem.
Jednak, aby kamera działała nieprzerwanie w trybie parkingowym należy mieć świadomość tego, iż na czas pozostawienia auta należy zapewnić jej odpowiednio długo działające zasilanie.
Do tego może wystarczyć podstawowy akumulator samochodowy, jeżeli pozostawianie w trybie parkingowym nie trwa zbyt długo, gdyż w przeciwnym razie istnieje możliwość rozładowania akumulatora poniżej minimalnego napięcia i spowodowanie jego zasiarczenia, co z kolei powoduje nieodwracalne skutki jego degradacji.
Korzystając z akumulatora samochodowego można zastosować go jako dodatkowy i mieć dwa, ale nie w każdym pojeździe jest miejsce na takie rozwiązanie. Takie rozwiązanie nosi miano akumulatora hotelowego.
Można również posiłkować się niezależnym zasilaniem w postaci powerbanków różnej maści, ale te najpopularniejsze mają wady w postaci baterii litowo-jonowych, które nie dość, że długo się ładują, to jeszcze są wrażliwe na zmienne temperatury otoczenia.
Znacznie lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie powerbanków grafenowych, choć te nie są aż tak popularne i dostępne, lecz rekompensują tym, iż bardzo szybko się ładują.
Na dzień dzisiejszy najlepszym rozwiązaniem, choć nie tanim, jest zastosowanie baterii LiFePo4, które właściwie przeznaczone są do takiej "roboty", a to ze względu na lepszą odporność temperaturową, szybkość ładowania, długi czas działania. Przykładem jest tu seria Cellink dość szeroko omawiana na forum.
To tak pokrótce na temat zasilania, odbiegając od tematu ustawień.
*Jeśli wkradła się gdzieś nieścisłość, proszę o informację.