Z uwagi na bardzo czesto powtarzajace sie pytania odnosnie trybu parkingowego (w kamerach samochodowych), temat nizej powinien pomoc w zrozumieniu dzialania tego trybu nagrywania, oraz w ogole odpowiedziec na pytanie "czy go uzywac?" i ktory tryb parkingowy spelni najbardziej nasze oczekiwania w zaleznosci od sytuacji na parkingu, polecam przeczytac uwaznie temat nizej aby zrozumiec, co to jest tryb parkingowy, po co zostal "wymyslony" i w jakich sytuacjach on sie sprawdzi:
nizej film pokazuje "praktyczne" dzialanie wszystkich obecnie znanych trybow parkingowych:
[UWAGA: w filmie wykorzystano autentycznie zarejestrowany material dokladnie z tej sytuacji na parkingu, dokladnie w tych trybach parkingowych ktore sa zaprezentowane]
https://www.youtube.com/watch?v=YVk58fNwk14
Przykladowe tryby parkingowe w wybranych kamerach samochodowych:
(prosze o info jak ktos chce dodac kamere, oraz wspierane tryby, THX!!!!!):
model kamery | "motion detection" | "motion detection + 3sec." | "motion detection +10sec" | "Time Lapse" | "Parking Monitor" | "Low-Bitrate" | mozliwosc nagrywania w normalnym trybie? | Wektorowy? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Viofo A119/S | - | - | - | mozliwy update* | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Viofo A119 PRO | - | - | - | mozliwy update* | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Viofo A129 Dual | - | - | - | mozliwy update* | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anytek A3 | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Navitel R600 | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Xblitz P100 | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Viofo WR1 | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Xblitz Go SE | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
XiaoYi Car Dvr | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AUKEY DR02D | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
G1W/H/C | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nous NF6 | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
G1W-S | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blackvue DR750S | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blackvue DR650S | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blackvue DR590/590W | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
X1/MG600 | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOD RC500S | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOD LS475W/W+ | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOD LS500W/W+ | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vico-OPIA1 | - | - | - | mozliwy update* | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vico-OPIA2 | mozliwy update* | - | - | mozliwy update* | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vico-Marcus4 | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Street Storm CVR-A7810-G | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mio MiVue 792, | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mio MiVue 752, 751 | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mio MiVue 785,786,788 | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mio MiVue 658,688,698 | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOD LS470W+ | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOD LS460W | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mini 0906 | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mio 538 | - | - | ? | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thinkware F770 | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thinkware F800/PRO | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Xblitz P600 | - | - | ? | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Navitel R1000 | - | - | ? | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Navitel P900 | - | - | ? | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Philips ADR810 | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
overmax camroad 6.1 | - | - | ? | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Xblitz P600 | - | - | ? | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Garmin Dash Cam 55 | - | - | ? | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gopro Hero 4,5,6 | - | - | - | - | - | - |
mozliwy update* - onzacza to, ze producent moze wprowadzic taki tryb pracy i jest to oczekiwane.
bardziej szczegolowo nizej:
Co to jest tryb parkingowy?
W zalozeniu tryb parkingowy ma sluzyc temu aby kamera na parkingu nagrywala tylko sytuacje w ktorych nasz pojazd zostal narazony na niebezpieczenstwo lub zostal uderzony przez inny pojazd, celem tego trybu jest zaoszczedzenie pamieci karty tak aby nie marnowac jej nagrywaniem nieruchomego parkingu a jedynie jak cos sie poruszy lub uderzy w nasz pojazd, bo jaki jest sens nagrywac drzewo przed samochodem i zalepniac tak karte pamiecI? Jednak kamera to nie czowiek i nie wszystko jest w stanie rozpoznac jako zagrozenie lub sytuacje w ktorej nagrywanie byloby kluczowe, powiedzmy, ze ktos oparl sie o nasze drzwi (kamera nic nie widzi) i prowadzi ten ktos rozmowe z kims przez 20min (kamera nic nie widzi = nic nie nagrywa), po czym okazalo by sie ze kieszenia lub czyms twardym zostaly slad na naszym lakierze, co wtedy? Albo sytuacja kiedy ktos z za zamochodu przechodzac "zlosliwie" gwozdziem rysuje drzwi naszego auta:
oczywiscie sytuacja z osoba "rysujaca nam drzwi" w dodatku idaca zza naszego auta to najtrudniejsza dla kamer samochodowych sytuacja parkingowa, ale nawet i ta sytuacja jest mozliwa do zarejestrowania i sa tryby ktore potrafia zarejestrowac material tak aby dalo sie "uslyszec/zobaczyc" to co jest istotne...
Jakie stosuje sie tryby parkingowe i czym sie one roznia od siebie?
Zaczynajac od najbardziej popularnego i zarazem pierwszego jaki w kamerach sie pojawil czyli tryb:
"motion detection"
(wykrywacz ruchu):
Bardzo prosty tryb nagrywania parkingowgo, polegajacy na rozpoczeciu nagrywania tylko w momencie pojawienia sie ruchu, ten tryb pracy posiada praktycznie kazda kamera, szczegolnie najtansze kamery, oraz sprzetowo oparte na procesorze Novatek 96650,55,58,60. Niestety ten tryb pracy ma wiecej wad niz zalet, bo nie dosc, ze czesto rozpoczyna nagrywanie kilka sekund po pojawieniu sie ruchu (na filmie widac autentyczny przyklad) to w dodatku w nocy wiekszosc poruszajacych sie objektow/osob w ogole nie jest wykrywana jako ruch! Przez co kamera w ogole w nocy nie nagrywa (w zaleznosci jak bardzo jest ciemno)! Ale np w takiej scenerii jak nizej, szanse sa niemal 0% (przechodzilem przed samochodem i nic) przydlad pochodzi jeszcze z nagrania w normalnym trybie kamera:
Podstawowy tryb "wykrywacza ruchu" rozdzielic mozna na wykrywanie ruchu 2 sposobami (w zaleznosci od zastosowanego CPU kamery):
- metoda 1: wykrywanie ruchu na podstawie zmian swiatla:
kamera bazujac na silach zmian swiatla (sygnaly z matrycy) aktywuje nagrywanie lub oczekuje na "silniejsze" zmiany swiatla, ten tryb w realnym swiecie ma opoznienia rzedu 2-3sek, procesor ktory tak rozpoznaje ruch to seria Novatek: 966650, 966655, 966658, 966660
Najwieksza wada jest jego wydajnosc w nocy, gdyz szumy z matrycy potrafia aktywowac ruch automatycznie lub w przypadku sceny (noc) jak nizej w ogole nie widziec poruszajacych sie osob:
oczywiscie im lepsza matryca tym wiecej kamera bedzie widziec ale, z kolei bardzo czule matryce "Starvis" moga pokazywac takie szumy, ktore aktywuja czujnik ruchu (niczym osoba):
- Metoda 2: Wykrywanie ruchu na podstawie zmian swiatla + wektorowe zmiany poruszanego sie objektu:
jest to udoskonalona metoda "wykrywancza ruchu" glownie stosowana w kamerach z procesorem Ambarella A7LA, A12A,
polega ona nie tylko na danych zmian swiatla ale takze wykrywaniu poruszanego objektu jako ruch wektorowy (w dana strone gdzie ruch/osoba sie przemieszcza), ten tryb ma mniejsze opoznienia i nie powinny one byc wieksze niz 0.5 do 1sek (nawet w nocy)
Nizej zdjecie z kamery Thinkware F800 PRO z zastosowaniem Ambarella A12A (wektorowa detekcja + 10sek bufor casowy) ktory pomimo slabego oswietlenia i szumow, rozpoznal ruch wektorowo (tutaj ledwo mnie widac, ale kamera rozpoczela nagrywanie prawidlowo):
- obecnie zadna kamera nawet z Procesorem Hisilicon Hi3559 w kamerze Blackvue DR750S ani tym bardziej Novatek RC500S (w trybie zwyklego wykrywacza ruchu) nie byly w stanie prawidlowo rozpoznac osoby przechodzacej przed samochodem w tak ciemnym miejscu jak to pokazuje przyklad wyzej.
"Parging Guard",
Time-Lapse"
(nagrywanie poklatkowe)
To dosyc prosta funkcja, bardziej majaca zastapic problematyczny "wykrywacz ruchu" znany z kamer Novatek 96650 dziala na zasadzie robienia zdjec i skladania je w film, generalnie ustawia sie w menu kamery jak czesto kamera ma robic zdjecie np 1sek/3sek/5sek (kamera nie nagrywa dziwieku), ostatecznie na nagraniu widac blyskawicznie uplywajacy czas i szybko poruszajace sie obiekty, gdyby film zwolnic do normalnej predkosci to wlanie okazalo by sie ze obiekt jest uchwycony co 1sek/3sek lub 5sek w zaleznosci od ustawienia czasu w
"Time-Shot/Time-lapse" w opcjach.
Zaawansowany tryb "motion detection"
z buforowaniem czasowym 3 lub 5 lub 10sec"
ten tryb nagrywania to ulepszona wersja trybu motion detection (standardowy wykrywacz ruchu) wspomnianego na poczatku tematu, tutaj kamera nagrywa obraz na wbudowanej pamieci az do 10sek, oznacza to, ze w momencie wykrycia ruchu kamera zapisze dany moment wraz z ekstra dotaktowymi 10sek przed tym momentem, w praktyce oznacza to, ze kamera nagrywa 10sek jeszcze przez pojawieniem sie ruchu (np slyszymy, ze ktos rysuje nasze drzwi samochodu, po czym widzimy ta osobe). Jest to zdecydowanie duzo bardziej przydatny tryb nagrywania parkingowego ktory w praktyce sprawdza sie w wielu sytuacjach, oszczedzajac pamiec i nagrywajac jedynie momenty kiedy cos rzeczywiscie sie poruszy. Tutaj w zaleznosci od uzytego procesora kamery ruch moze byc rozpoznawany na podstawie zmian swiatla (ktore widzi matryca) kamery lub dodatkowo jako wektor poruszanego sie objektu (jeszcze bardziej dokladny).
Obecnie ten tryb nagrywania mozna spotkac w drogich kamerach, wyposazonych w procesory Ambatella A7LA, A12 oraz Hisilicon - sa one w stanie wspierac taka funkcje buforowania czasowego, na uwage zasluguje fakt ze jedynie procesor Ambarella rozpoznaje ruch na podstawie zmian swiatla tworzac tym samym wektorowy algorytm dla tego objektu (oznacza to, ze kamera lepiej rozpozna zmiany swiatla jako prawdziwy ruch i mniej bedzie "falszywych" aktywacji spowodowanych np szumami z matrycy), Niestety oddalone osoby w nocy nie sa rozpoznawane jako ruchu i czesto kamera w ogole nie rozoczyna nagrywania, oznacza to, ze jak "sasiadowi" w aucie naprzeciwko beda "obrabiac" samochod to szanse, ze nasza kamera to nagra (i bedzie tez dla sasiada pomocna), bedzie znikome (szczegolnie w nocy)...
Tryb "low-Bitrate"
(nagrywanie z obnizona kompresja)
To ciekawy tryb nagrywania ktory po raz pierwszy pojawil sie w slynnej na forum kamerze Street-Storm CVR-7810
(kamera byla szczegolowo testowana tutaj: http://www.autowrzuta.pl/showthread.php?tid=6416 )
Obcenie (ku zaskoczeniu i zadowoleniu?) pojawia sie ten tryb nagrywania w kamerach z procesorem Novatek 96660,
tryb polega na nagrywaniu z obnizona kompresja np do 2.5 - 7mbps, ocznacza to, ze w trybie parkingowym kamera nagra 2-4x wiecej materialu wideo (nieprzerwanie wraz z dzwiekiem) w jakosci nieco gorszej z uwagi na obnizona kompresje pliku, ale nadal na tyle dobrej aby rozpozac wiele sytuacji,
Z uwagi, ze kompresja pliku h.264 jest tym wazniejsza im wiecej "dzieje sie na obrazie", tak w przypadku nagrywania na parkingu (na ktorym z zasady malo sie porusza) jakosc jest stosunkowo dobra. Wada jest to, ze kamera nagrywa nieustannie obraz (nawet jak nic sie nie dzieje) ktorego pozniej "analizowanie" w celu zlokalizowania danego momentu na parkingu, bywa bardzo czasochlonne- jednak niezaprzeczalnie w tym trybie nagrywania nie ma ryzyka ze kamera czegos nie nagra (bo czujnik ruchu nic by nie wykryl), albo na oddalonym skrzyzowaniu dojdzie do wypadku (gdzie kamery z czujnikiem ruchu w ogole nie wykrylyby ruchu i nic nie nagraly), ten tryb nagrywania "powraca" do kamer z procesorem Novateka, i obecnie pojawil sie juz w kamerze DOD RC500S oraz LS475W+/LS500W, ten tryb ma zastapic zawodny zwykly tryb parkingowy "wykrywania ruchu" w kamerach z NTK, ktory byl bardzo zawodny i malo przydatny.
tryb "Monitor Mode/Parking Monitor"
(monitorowanie parkingu):
Funkcje zastosowano w kamerze DOD VRH3 oraz Mini 906, Dziala na takiej zasadzie, ze kamera uzywa trybu Time-Lapse (oszczedzajac pamiec i przyspieszajac film - jakies 10-15x) i blyskawicznie nagrywa w normalnej predkosci kiedy zostanie wykryty ruch, czyli mozna nagrac na 30minutowym filmie caly dzien (a napewno spora czesc) w doskonalej jakosci Full HD, nie pomijajac momentu kiedy "cos sie wydarzy"...mozna powiedziec, ze kamera inteligentnie oszczedza pamiec i nie marnuje pamieci nagrywajac jedno nieruchome miejsce, jednak podobnie jak w Time-Lapse, kamera nie nagrywa dzwieku a ruch nie jest buforowany.
Skad mam wiedziec jaki tryb nagrywania ma moja kamera?
Tak sie sklada, ze wiedzac jaki jest zastosowany procesor w kamerze jest spora szansa na stwierdzenie tego jakie tryby parkingowe kamera moze posiadac a przynajmniej na jakie tryby nagrywania parkingowego pozwala zastosowany CPU pod warunkiem ze producent od strony oprogramowania kamery "wlaczyl" i wprowadzil dany algorytm, jak nie jestes pewny, mozesz zadac pytanie nizej, a sprawdziny i pomozemy odpowiedziec jaki tryb dana kamera posiada.
w wiekszosci przypadkow kamery oparte o procesor:
Novatek 96650-55:
posiadac moga zwykly wykrywacz ruchu oraz byc moze Time-Lapse (bazujac na zmianach swiatla)
Novatek 96660:
rowniez wspiera "zwykly wykrywacz + Time lapse" a ostatnio pojawia sie tryb Low-Bitrate mode jako tryb majacy zastapic awaryjny wykrywacz ruchu (wyzej)
AIT:
tutaj istnieje mozliwosc uzywania buforowania czasowego w przedziale 3-10sec, oraz Time-Lapse, kamera wykrywa ruch na podstawie zmian swiatla (wektory nie sa wspierane)
Ambatella A7LA, A12:
tutaj wszystkie tryby pracy moga byc uzywane wliczajac w to Buforowanie czasowe 3-10sek oraz Low-Bitrate (inteligentene wykrywanie ruchu wektorowego jest tu wpierane)
Hisilicon Seria Hi35XX:
Tutaj rowniez moze byc wykorzystany tryb buforowania czasowego 3-10sec oraz Low-Bitrate, Time-Lapse - niestety w porownaniu do Ambarella (wyzej) nie wspiera on wektorowej analizy obrazu przez co jest mniej dokladny a w nocy bardziej awaryjny, w sytuacji nizej (noc gdzie jest duzo szumow oraz oswietlenie jest slabe).
Tabele z pelnymi informajami sprzetowymi o kamerach znajdziemy tutaj:
http://www.autowrzuta.pl/showthread.php?...1#pid97331
Dane sprzetowe i innowacyjne ciekawe konstrukcje wraz z przykladami jakosc nagrywania sa tutaj:
http://www.autowrzuta.pl/showthread.php?...1#pid97331
przykladowe tryby parkingowe wynikajace z uzytego procesora w kamerze:
Uzyty procesor | mozliwe tryby parkingowe | nie wspierane tryby parkingowe |
Novatek: 966650 966655 966658 966660 |
-Zwykly wykrywacz ruchu (Mode: 1*) -Time-Lapse / Parking Guard -Low-Bitrate (Novatek 96660) |
brak buforowania czasowego brak wektorowego rozpoznania |
Ambarella: A7LA A7S A12A A12L |
-Zwykly wykrywacz ruchu (Mode: 1*) -Zwykly wykrywacz ruchu (Mode: 2*) -Zaawansowany wykrywacz ruchu z buforem czasowym (Mode: 1,2) od 1 do 10sek -Time-Lapse / Parking Guard -Monitorowanie Parkingu / Parking monitor -Low-Bitrate |
- nie ma tutaj trybu jakiego ten procesor by nie wspieral (wspierane sa wszystkie mozliwe tryby parkingowe, jedynie od producenta kamery zalezy jakie beda dostepne tryby) |
Hisilicon: Hi3516D Hi3518D Hi3556 Hi3559 |
-Zwykly wykrywacz ruchu (Mode: 1*) -Time-Lapse / Parking Guard -Low-Bitrate -Zaawansowany wykrywacz ruchu z buforem czasowym (Mode: 1) od 1 do 10sek |
-Brak brak wektorowego rozpoznania (wykrywanie ruchy tylko na podstawie podstawowych zmian swiatla) |
Allwinner: V3 A31 A20 A10 F20 F23 |
-Zwykly wykrywacz ruchu (Mode: 1*) -Time-Lapse / Parking Guard -Low-Bitrate -Zaawansowany wykrywacz ruchu z buforem czasowym (Mode: 1) od 1 do 3sek |
-Brak: Zwykly wykrywacz ruchu (Mode: 2*) -Brak: Zaawansowany wykrywacz ruchu z buforem czasowym (Mode: 2) od 1 do 10sek |
AIT: AIT8427D AIT8328 AIT8428D |
-Zwykly wykrywacz ruchu (Mode: 1*) -Time-Lapse / Parking Guard -Low-Bitrate -Zaawansowany wykrywacz ruchu z buforem czasowym (Mode: 1) od 1 do 10sek |
-brak wektorowego rozpoznania |
Mode: 1* - rozpoznanie na podstawie zmian swiatla z matrycy (czulsza = lepiej)
Mode: 2* - rozpoznanie na podstawie zmian swiatla z matrycy (czulsza = lepiej) + wsparcie map wektorowych ruchu
Tryby Parkingowe jakie dany procesor wspiera:
(ale oprogramowanie niekoniecznie musi ten tryb posiadac)
Model Procesora | "motion detection" | "motion detection + 3sec." | "motion detection +10sec" | "Time Lapse" | "Parking Monitor" | "Low-Bitrate" | mozliwosc nagrywania w normalnym trybie? | Wektorowy? |
Novatek NT96650 | ||||||||
Novatek NT96655 | ||||||||
Novatek NT96658 | ||||||||
Novatek NT96660 | ||||||||
Novatek NT96663 | ||||||||
Ambarella A7LA | ||||||||
Ambarella A12L | ||||||||
Ambarella A12A | ||||||||
Ambarella B5N MotorVu 360 | ||||||||
Hisilicon Hi3516D | ||||||||
Hisilicon Hi3518D | ||||||||
Hisilicon Hi3556 | ||||||||
Hisilicon Hi3559 | ||||||||
Allwinner V3 | ||||||||
Allwinner A31 | ||||||||
Allwinner A20 | ||||||||
Allwinner A10 | ||||||||
Allwinner F20 | ||||||||
Allwinner F23 | ||||||||
AIT AIT8427D | ||||||||
AIT AIT8328 | ||||||||
AIT AIT8428D |
Opis sposobow zasilania kamer w trybie parkingowym:
sporob nr 1:
Adapter zasilania
urzadzenie ktorego celem jest odcinac zasilanie przy niskim stanie naladowania akumulatora w celu jego "zabezpieczenia" i umozliwienia "startu silnika" np nastepnego rana kiedy spieszymy sie do pracy... lub po weekendzie gdzie kamea byla non-stop wlaczona,
Tanie adaptery zasilania do kamery samochodowych podlaczane przez skrzynke bezpiecznikow/akumulator -odcinajace kamere ponizej 12V zaleca sie unikac, z tego powodu, ze odciecie na poziomie 11.6-12V (to bardzo malo) bedzie to systematycznie oraz bardzo skutecznie bedzie niszczyc akumulator samochodowy, bo wyladowywanie baterii samochodowych ponizej 12V powoduje nieodwracalne reakcje chemiczne powodujace tworzenie sie osadow na plytkach (a z kwasu sobi sie szara zupa), tego procesu nie da sie odwrocic, im czesciej i dluzej bedzie akumulator wyladowywany tym szybciej ten proces bedzie postepowac, ponadto co wazniejsze, jak juz nawet wyladujemy akumulator do 11.6V to musimy pozniej go naladowac dosyc dlugo, oznacza to ze 3-5 godzin wypada jezdzic non stop aby bateria odzyskala swoj nominalny poziom naladowania, jak bedziemy jezdzic okolo 1godzine, to podladujemy akumulator jedynie na tyle, ze kamera bedzie dzialac 3-8godzin a poziom niszczenia akumulatora bedzie dalej postepowac, w taki sposob nie sadze aby akumulator przezyl 2lata w samochodzie (zaoszczedzimy teraz, a za niecale 2 lata wydamy na nowy akumulator do samochodu).
Nizej tabelka pokazujaca poziomy naladowania akumulatora (ponizej zielonego nie zaleca sie schodzic), a jak mamy silnik Diesla to tym bardziej poziom odciecia powinien byc wyzszy:
Warto o akumulatorach wiedziec, ze:
+ samo odpalenie samochodu (rozrusznik) pobiera tyle pradu, ze aby nadrobic straty trzeba jezdzic minimum 30min do 60min aby akumulator samochodu odzyskal zmanionowy poziom naladowania i pozostac "gotowym do nastepnego odpalenia" z poziomem z jakim poprzednio "startowal".
+ kamera samochodowa nieustannie na postoju wyladowuje akumulator - ktory sam w sobie nie jest zaprojektowoany do tego aby byc na minimalnym poziomie wyladowania i w dodatku "odpalic auto", tak wiec wyczerpywanie go kamera w mniejszym lub wiekszym stopniu, bedzie powodowac jego nieodwracalna degradacje.
+ im glebsze wyladowanie akumulatora tym dluzej trzeba jezdzic aby alternator naladowal akmumulator uwzgledniajac sam "start" samochodu (+30min),
a im dluzej rozladowany akumulator pozostanie w takim stanie - tym proces degradacji bedzie powazniejszy.
+ pozostawienie samochodu z wlaczona kamera (1CH) na okolo 10-15godzin, sprawia ze:
akumulator okolo ~80Ah, na oko wyladuje sie do okolo 12V, ale ze z akumulatora na postoju uzywaja tez inne urzadzenia np: alarm, czujnik RF... mozna przewidziec ze i nawet mniejszy poziom moze byc osiagniety: 11.9V
Dokladne pomiary poboru pradu kamer samochodowych znajdziesz tutaj:
http://www.autowrzuta.pl/showthread.php?...6#pid91976
taki poziom wyladowania juz zaczyna uszkadzac akumulator samochodowy (pomimo, ze nawet odpalimy auto bez wikeszych problemow), byc moze zima uslyszymy, ze kreci slabiej, ale to juz oznaka "krytyczna"....uszkodzenie akumulatora wynika z faktu, ze typowy akumulator "kwasowy" przy pozostawionym niskim poziomie wyladowania tworzy reakcje chemiczne ktore sprawiaja, ze na plytkach w akumulatorze tworzy sie szary osad odseparowujacy "elektrolit" od plytek (klasyczna szara zupa) im dluzej akumulator pozostanie wyladowany ponizej 12V tym wieksze beda osady i nieodwracalne uszkodzenie baterii bedzie coraz szybciej postepowac z faktu, ze jego calkowita pojemnosc szybko bedzie spadac i szybciej bedzie wyladowywany przy kazdym nastepnym wyladowaniu, generalnie akumulator nie jest zaprojektowany do tego aby byc nieustannie drenowanym do niskiego poziomu.
Sam akumulator samochodowy ma przewidziana liczbe cykli ladowania siegajaca 500X (to nie jest duzo), zakladajac ze zawsze bedzie mial swoj nominalny poziom naladowania (ponad 12.2V)
co do dobrych i stosunkowo tanich modulow umozliwiajacych lepsze poziomy odciecia w tym bardzo dokladnie dzialajace to takimi modulami sa:
+ Vico Power-Plus, (najbardziej zaawansowany, z timerem, LCD, oraz wielopoziomowym zabezpieczeniem) wiecej: http://www.autowrzuta.pl/showthread.php?tid=6579
kolejnymi dobrymi opcjami sa:
+ MotoPark Multi Safer (dokladny i robiacy robote)
+ Power Magic Pro (robi robote)
UWAGA, niektore kamery maja wbudowane moduly potrafiace analizowac stan naladowania akumulatora, sprawdz czy dana kamera posiada ta funkcje wbudowana!
Sposob nr 2:
Dedykowany Power Bank
Najbardziej efektywna opcja, czyli dedykowany power bank najlepiej na ogniwach LiFePO4
(niestety sa to drogie ale bardzo wydajne rozwiazania oraz dzialajace wiele lat) jak np.:
+ GNet GB1000
+ IROAD POWER PACK
+ Cellink B
+ Cellink NEO / B NEO / NEO6 /NEO9
+ Cellink PRO
+ lub inny power bank na ogniwach LiFePO4 (wazne aby byl na ogniwach LiFePO4)
Stosujac Power Bank w ogole nie bedzie "dobijac" akumulatora, wiec zywotnosc baterii samochodowej bedzie "optymalna" a akumulator samochodowy bedzie zawsze gotowy do dzialania.
Jak wiadomo kazde wyladowywanie akumulatora saomochodowego nawet do bezpiecznej wartosci 12V zawsze powoduje nieodwracalne reakcje chemiczne...
Power Bank na ogniwach LiFePO4: to system ktorego zadaniem jest sie bardzo szybko ladowac kiedy auto jest dopalone, i dostarczac zasilanie do kamey kiedy auto (silnik) jest zgaszony (parking). W praktyce wyglada to tak: jezdzimy np: 30min (bateria sie laduje) po czym gdy gasimy silnik nasza kamera dziala ponad 24godziny (po zaledwie 30min ladowania!!!), sytem jest bardzo efektywny gdyz ogniwa LiFePO4 sa bardzo wydajne oraz odporne na wielokrotne wyladowywania (nawet do tzw "zera"), odporne sa tez na chwilowe doladowywania (np jazda przez 15min i parking na wiele godzin), ich liczba cykli ladowania od 0% do 100% liczona jest w ponad 3000+ cykli (realnie siegac moze nawet 5000x cykli), podczas gdy zwykle ogniwa Li-Ion oraz Li-Po/Poli to zaledwie 500x z czego juz jedno ladowanie na sloncu moze byc tym ostatnim (zakonczonym pozaram auta), samochody Tesla oraz Toyota maja tez baterie LiFePO4 na ktore producent daje gwarancje 10lat (bo sprytnie wiedza, ze i tak nie damy rady siegnac liczby cykli ponad 3000+) nizej tabela pokazujaca technologie oraz ilosc cykli ladowania obecnie znanych ogniw w porownaniu do innych baterii:
wiecej na temat power banku Cellink B nizej, najwieksza zaleta LiFePO4 to czas ladowania, bo zaledwie w 1godzine naladujemy taki power bank aby pozniej uzywac kamery na ponad 45godzin (autentyczny potwierdzony wynik), wiecej tutaj:
http://autowrzuta.pl/showthread.php?tid=6736
- osobiscie uzywam takiego power banku i jego wydajnosc po prawie 2latach codziennego uzywania nie ulegla pogorszeniu (naprawde szok),
twierdze to to technologia "z kosmosu" , ale skoro ilosc jego ladowan liczona jest na 3000x to po moich 2latach (720dniach) z czego przeciez jedno ladowanie starcza aby kamera dziala 2dni (720/2=360) to moje 360 cykli logicznie nie jest niczym szczegolnym jak na mozliwosci tej techonlogii...
Dla "majsterkowiczow" majacych minimalna wiedze na temat elektroniki i laczenia przewodow, polecam zapoznac sie z tym tematem, mozna tanio samemu zbudowac power-bank na ogniwach LifePo4 kosztem 1/2 Cellinka B, laczac odpowiednio ogniwa oraz dedykowane moduly ladowania:
http://www.autowrzuta.pl/showthread.php?...#pid262436
Jak macie pytania w sprawie tego, jaki tryb parkingowy posiada dana kamera (ktora np. chcecie kupic),
bardzo prosze smialo pisac pod tematem- postaramy sie pomoc !!!!
Jest tu na forum tez @evad, - ktory ma bardzo duze doswiadczenie, wiedze oraz dostep do wielu kamer, i wielokrotnie na forum pisal jakie tryby maja kamery (np z buforem czy bez), mam nadzieje, ze bedzie mam nadal pomagac
[A jak dokaldnie dzialaja te tryby - to mam nadzieje temat wyzej wyjasna ]
Jak nie wiecie jak w danej sytuacji sprawdzi sie dana kamera - tez dajcie znac, wspolnie wszyscy pomyslimy, "co dwie glowy to nie jedna",
podoba sie temat? Tez napisz (opcjonalnie na gorze jest ankieta).
Czekam na wasze komentarze, jak widzicie gdzies jakis blad lub pojawi sie w przyszlosci jakis nowy tryb parkingowy (a mi umknie) to tez dajcie znac - zdecydowanie sprawdzimy to![/html]
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.