![[Obrazek: Tesla-Model-3-Long-Range-006-low-res.jpeg]](https://www.greencarguide.co.uk/wp-content/uploads/2020/04/Tesla-Model-3-Long-Range-006-low-res.jpeg)
Tesla Model 3
Ciekawostki na temat samochodow Tesla z trybem "sentry mode" (tryb rejestratora/nagrywania ze wszystkich 4 kamer dookola)
Mysle, ze opisywanie samochodu tesla uwazam za zbedne bo chyba kazdy wie, ze to bardzo innowacyjny samochod elektryczny z trybem autonomicznej jazdy.
Ale jakich kamer i jakich sensorow uzywaja te samochody, szczegolnie aby moc rozpoznawac znaki na ulicy nawet w nocy?
A wiec do konkretow:
Kamery sa uzbrojone w sensory:
Omnivision OV10635
(1/2.7" - jest to rozmiar taki jaki uzywaja obecne kamery samochodowe na gwint objektywu M12)
- 1280x800
- pixel o wielkosci 4.2 µm
- HDR
![[Obrazek: 4SYx1be.jpg]](https://i.imgur.com/4SYx1be.jpg)
Aptina/On Semi AR0132
(1/3" - jest to tez rozmiar taki jaki uzywaja obecne kamery samochodowe na gwint objektywu M12)
- 1280 - 960
- pixel o wielkosci 3.75 µm
- HDR
![[Obrazek: bn0ycP8.gif]](https://i.imgur.com/bn0ycP8.gif)
Jak te sensory wypadaja na tle obecnie najwydajniejszych sensorow uzywanych w kamerach samochodowych?
![[Obrazek: NOxjsAw.jpg]](https://i.imgur.com/NOxjsAw.jpg)
Jak widac zgodnie z zasada mniejsza rozdzielczosc = wiekszy pixel = wieksza czulosc
Tesla aby uchwycic mozliwie duzo detali w ruchu (tez w nocy) stosuje objektyw o malym kacie widzenia co koncentruje obraz w konkretnym kierunku,
dodatkowo HDR z szybko naswietlana klatka (jak w Viofo A119v2/v3 HDR) pozwala w ruchu uchwycic ostro i wyraznie wszystkie szczegoly.
Dodatkowo duza dynamika swiatla wynikajaca z roznic klatek HDRa nie pozwala na przeswietlenie w nocy mocno oswietlonych bialych objektow na przewazajacym czarnym tle.
![[Obrazek: vjERwpG.jpg]](https://i.imgur.com/vjERwpG.jpg)
https://youtu.be/VK1sYZCT7kU?t=374
Mozna smialo powiedziec:
Tesla postawila na czulosc a nie na rozdzielczosc,
Maly kat widzenia (co nie od dzis na forum bylo wiadome) daje to przewage w czytelnosci.
Mysle ze trend samochodow elektrycznych z wbudowanymi kamerami np do rozpoznawania znakow oraz autonomicznej jazdy (a beda to sensory z HDR) to niedaleka piesn przyszlosci,
mozliwosc przechwytywania obrazu i jego rejestracji z kamer na wbudowanym dysku SSD (jak w Tesla) zamiast stosowania drogich kart SD, to napewno wygodny i dajacy komfort kierowny dodatek.
Takie rozwiazania pozwola uniknac niepotrzebych instalacji, oraz co wazniejsze intruzow chcacych zabrac nam z samochodu kamere (ktora nie kiedy kosztuje ponad 2000zl).
A ze samochod elektryczny ma baterie - to nie ma potrzeby instalacji Cellinka/power bankow aby taki system kamer zasilac, bo wbudowane baterie samochodu wystarcza aby zasilac 4kamery z HDR + SSD na kilka lat.
Oczywiscie, obecne sensory w Tesli sa o niskiej rozdzielczosci, nadrabiaja one malym katem widzenia, ale HDR i wysoka czulosc daje im duza przewage.
Obecny rozwoj sensorow jest dosyc oczywisty, wieksza czulosc = bez przymusu stosowania wiekszego sensora (i wiekszej optyki), czyli obecne sensory jakie uzywa tesla napewno za kilka lat zyskaja na rozdzielczosci bez utraty czulosci i wydajnosci.
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
![[Obrazek: untitlvdv.png]](http://www.janufsx.webd.pl/hosting/images/untitlvdv.png)
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
![[Obrazek: untitlvdv.png]](http://www.janufsx.webd.pl/hosting/images/untitlvdv.png)