22-07-2016, 18:19:59
Po kilkuletniej przerwie postanowiłem wrócić na portal Autowrzuta. Z tego co widzę portal stał się mocno techniczny. Dominują porady o wyborze kamer i ich obsłudze i bardzo dobrze, że ta cześć jest tak aktywna i mocna na tym portalu. Sam z tego skorzystałem przy wyborze kolejnej kamery.
Natomiast kiedyś na portalu toczyły się też zażarte dyskusje i polemiki na temat interpretacji prawa. Często adwersarze podpierali się nie tylko przepisami PoRD ale sięgali też po orzecznictwo sądów czy opinie prawników i ekspertów. Z tych dysput można się było naprawdę sporo nauczyć i tej strony portalu mi dziś brakuje.
Tak więc moimi skromnymi siłami chciałbym spróbować wskrzesić tego ducha dawnych dyskusji.
Chciałbym tu też powiedzieć, że do tego kroku zainspirował mnie Kol @Eragon za co mu serdecznie dziękuję.
A że sam ze sobą nie będę dyskutował to liczę na Wasz odzew a Kol @Eragona w szczególności.
No, to tyle tytułem wstępu.
Wszystko zaczęło się od banalnego przypadku kierowcy który nieprawidłowo zaparkował samochód (film Kol @Eragona)
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=otte6lI5jro[/youtube]
Wg Kol @Eragona kierowca popełnił następujące wykroczenia:
No to, ja mam tu 3 podstawowe pytania/dylematy:
1. Czy faktycznie zawsze można kierowcę ukarać za kilka wykroczeń?
2. Kiedy mamy do czynienia ze stwarzaniem zagrożenia w ruchu drogowym?
3. Czy kolega @Eragon właściwie zidentyfikował wykroczenia kierowcy z filmu?
No to po kolei:
Ad.1 Czy faktycznie zawsze można kierowcę ukarać za kilka wykroczeń?
Odpowiedź: NIE, ponieważ:
a) Kodeks wykroczeń w art. 9 § 1 stanowi:
„Jeżeli czyn wyczerpuje znamiona wykroczeń określonych w dwóch lub więcej przepisach ustawy, stosuje się przepis przewidujący najsurowszą karę, co nie stoi na przeszkodzie orzeczeniu środków karnych na podstawie innych naruszonych przepisów.”
Kierowca z powyższego filmu który tak niefortunnie zaparkował nawet jeśli popełnił więcej niż jedno wykroczenie to i tak zrobił to w ramach jednego czynu.
b) W Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego, w § 2 ust. 4 czytamy:
„Jeżeli kierowca jednym czynem naruszył więcej niż jeden przepis ruchu drogowego, w ewidencji uwidacznia się wszystkie naruszenia, przypisując każdemu odpowiednią liczbę punktów, z zastrzeżeniem ust. 5–9.”
Z racji na długość nie wklejam przywołanych wyjątków 5-9 ale generalnie mówią one właśnie o tym, że w niektórych sytuacjach : „Jeżeli kierowca jednym czynem naruszył dwa lub więcej znaków/przepisów” to przypisuje mu się tylko jedno naruszenie.
Jakie to wyjątki, tu już zostawiam Wam lekturze rozporządzenia. Zainteresowani dotrą z łatwością.
c) Kol @Eragon uznał, że kierowcę należy ukarać zarówno za spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym jak i za spowodowanie utrudnień w ruchu. Tymczasem PoRD w art. 46.1 stanowi:
„Zatrzymanie i postój pojazdu są dozwolone tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia.”
Czyli za złamanie jednego przepisu PoRD Kol @Eragon chciałby kierowcy wlepić aż dwie kary.
Nie bez znaczenia jest też, fakt iż przepis wyraźnie rozróżnia te dwie sytuację albo kierowca postojem stworzył zagrożenie albo powoduje utrudnienia a nie na zasadzie dwa w jednym.
No to albo rybki albo akwarium.
Ad. 2 Kiedy mamy do czynienia ze stwarzaniem zagrożenia w ruchu drogowym?
No to temat rzeka.
R.A. Stefański w swoim komentarzu do PoRD pisze, że:
„Zagrożenie ma być realne i konkretne.”
Zaś Robert Idzikowski w swojej Analizie wykroczeń art. 86 i 87 KW (materiale dydaktycznym Centrum Szkolenia Policji w Legionowie), pisze o stwarzaniu zagrożenia, że:
„Dla bytu wykroczenia niezbędne jest, aby sprawca poprzez niezachowanie należytych
środków ostrożności doprowadził do zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W tym
miejscu należy podkreślić, że przedmiotowe zagrożenie nie musi być bezpośrednie, ale musi
być realne i konkretne. Świadczyć o tym może jakieś zdarzenie, którym może być uderzenie
pojazdu w przeszkodę, ale także zmuszenie innego kierującego do gwałtownego hamowania.”
Wskazuje również, że jest to: „…sytuacja lub stan rzeczy charakteryzujący
się odpowiednim stopniem prawdopodobieństwa nastąpienia ujemnego skutku”
Czyli podsumowując, abyśmy mogli mówić o stworzeniu zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zagrożenie musi być:
1) Realne,
2) Konkretne,
3) Uprawdopodobnione,
Czy nasz kierowca z filmu który tak kiepsko zaparkował stworzył zagrożenie bezpieczeństwa?
Moim zdaniem nie, gdyż:
Zaparkował na mało uczęszczanej drodze, widać go z daleka a ryzyko wystąpienia tam niebezpiecznej sytuacji oceniam na niskie.
Tak na marginesie art. 86 Kodeksu Wykroczeń przewiduje sankcję w postaci zabrania prawa jazdy kierowcy stwarzającemu zagrożenie na drodze. Zaś art. 135 ust. 1 pkt 2 PoRD daje policji prawo zabrać kierującemu prawo jazdy w razie „uzasadnionego podejrzenia, że kierowca popełnił przestępstwo lub wykroczenie, za które może być orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów”.
Policjanci bardzo chętnie w oparciu o te przepisy zabierają kierowcą prawa jazdy. Tymczasem jak podaje Dziennik Gazeta Prawna Sądy podtrzymują stanowisko policji tylko w 18%.
O czym to świadczy, ano o tym, że faktycznie należy bardzo ostrożnie przypisywać łatkę zdarzenia stwarzającego zagrożenie bezpieczeństwa, w każdym razie policja robi to zdecydowanie za często.
Ad.3 Czy kolega @Eragon właściwie zidentyfikował wykroczenia kierowcy z filmu?
No to pochylmy się nad wykroczeniami jakie Kol @Eragon przypisał kierowcy
1) „Parkowanie poza OZ na jezdni”
Domyślam się, że OZ oznacza obszar zabudowany. No to co w takim przypadku mówią nam PoRD:
Art. 46. 3 W czasie postoju na drodze poza obszarem zabudowanym pojazd powinien znajdować się, jeżeli to tylko możliwe, poza jezdnią.
Czyli PoRD nie zabraniają parkowania poza OZ na jezdni, za co więc kierowca miałby być ukarany?
Miał wjechać w te krzaczory które tam rosły?
2) „Utrudnienie ruchu”
Tylko gdzie tu ma miejsce utrudnienie ruchu skoro droga wygląda na mało uczęszczaną, zaparkowany pojazd widać z daleka bo parkuje na prostej a nie na zakręcie, z naprzeciwka kompletnie nic nie jedzie, tym samym bez zbytniego kłopotu pojazd można płynnie ominąć.
3) „Linia P-7b”
No tu się zgadzam, bo faktycznie PoRD mówi wyraźnie:
Art. 49. 1. 5) Zabrania się zatrzymania pojazdu na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni”
4) „Parkowanie przy lewej krawędzi”
No to znowu patrzymy co na to PoRD a tam czytamy:
Art. 49. 1. 7) Zabrania się zatrzymania pojazdu na jezdni przy jej lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju pojazdu na obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni dwukierunkowej o małym ruchu;
Czyli na jezdni dwukierunkowej o małym ruchu wolno nam się zatrzymać przy lewej krawędzi jezdni.
Wprawdzie aby być uczciwym to film jest krótki i nie wiem co to za droga no ale naprawdę na ruchliwą trasę to ona jednak nie wygląda.
5) „stworzenie zagrożenia” – to już opisałem wyżej, wg mnie nie ma przesłanek aby to uznać za takie wykroczenie,
Podsumowując, gdyby się trafił patrol drogówki to będąc kierowcą owego samochodu zgodził bym się jedynie na mandat za parkowanie obok (z przekroczeniem) linii ciągłej. Konsekwencje: 1 punkt karny i mandat 100 PLN.
Nie dałbym sobie wcisnąć więcej, wolałbym się spotkać w sądzie.
Bo jak słusznie zauważył Kol @Szofer przepisy warto znać.
Zapraszam do dyskusji
P.S. Mój post nie jest bynajmniej nastawiony na usprawiedliwianie kierowcy z filmu, raczej zaciekawiła mnie interpretacja tego przypadku przez Kol @Eragona
Natomiast kiedyś na portalu toczyły się też zażarte dyskusje i polemiki na temat interpretacji prawa. Często adwersarze podpierali się nie tylko przepisami PoRD ale sięgali też po orzecznictwo sądów czy opinie prawników i ekspertów. Z tych dysput można się było naprawdę sporo nauczyć i tej strony portalu mi dziś brakuje.
Tak więc moimi skromnymi siłami chciałbym spróbować wskrzesić tego ducha dawnych dyskusji.
Chciałbym tu też powiedzieć, że do tego kroku zainspirował mnie Kol @Eragon za co mu serdecznie dziękuję.
A że sam ze sobą nie będę dyskutował to liczę na Wasz odzew a Kol @Eragona w szczególności.
No, to tyle tytułem wstępu.
Wszystko zaczęło się od banalnego przypadku kierowcy który nieprawidłowo zaparkował samochód (film Kol @Eragona)
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=otte6lI5jro[/youtube]
Wg Kol @Eragona kierowca popełnił następujące wykroczenia:
Eragon napisał(a):Opis wykroczeń ...
Parkowanie poza OZ na jezdni - 300
Utrudnienie ruchu - 300
Linia P-7b - 100
Parkowanie przy lewej krawędzi - 100
Nie ma nic napisane, że jedno wykroczenie wyklucza drugie - jedynie, że się sumują .. Kwoty do 1000 a punkty bez ograniczeń..
Punkty - 4 + 6 za stworzenie zagrożenia.. Warto ryzykować ??
No to, ja mam tu 3 podstawowe pytania/dylematy:
1. Czy faktycznie zawsze można kierowcę ukarać za kilka wykroczeń?
2. Kiedy mamy do czynienia ze stwarzaniem zagrożenia w ruchu drogowym?
3. Czy kolega @Eragon właściwie zidentyfikował wykroczenia kierowcy z filmu?
No to po kolei:
Ad.1 Czy faktycznie zawsze można kierowcę ukarać za kilka wykroczeń?
Odpowiedź: NIE, ponieważ:
a) Kodeks wykroczeń w art. 9 § 1 stanowi:
„Jeżeli czyn wyczerpuje znamiona wykroczeń określonych w dwóch lub więcej przepisach ustawy, stosuje się przepis przewidujący najsurowszą karę, co nie stoi na przeszkodzie orzeczeniu środków karnych na podstawie innych naruszonych przepisów.”
Kierowca z powyższego filmu który tak niefortunnie zaparkował nawet jeśli popełnił więcej niż jedno wykroczenie to i tak zrobił to w ramach jednego czynu.
b) W Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego, w § 2 ust. 4 czytamy:
„Jeżeli kierowca jednym czynem naruszył więcej niż jeden przepis ruchu drogowego, w ewidencji uwidacznia się wszystkie naruszenia, przypisując każdemu odpowiednią liczbę punktów, z zastrzeżeniem ust. 5–9.”
Z racji na długość nie wklejam przywołanych wyjątków 5-9 ale generalnie mówią one właśnie o tym, że w niektórych sytuacjach : „Jeżeli kierowca jednym czynem naruszył dwa lub więcej znaków/przepisów” to przypisuje mu się tylko jedno naruszenie.
Jakie to wyjątki, tu już zostawiam Wam lekturze rozporządzenia. Zainteresowani dotrą z łatwością.
c) Kol @Eragon uznał, że kierowcę należy ukarać zarówno za spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym jak i za spowodowanie utrudnień w ruchu. Tymczasem PoRD w art. 46.1 stanowi:
„Zatrzymanie i postój pojazdu są dozwolone tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia.”
Czyli za złamanie jednego przepisu PoRD Kol @Eragon chciałby kierowcy wlepić aż dwie kary.
Nie bez znaczenia jest też, fakt iż przepis wyraźnie rozróżnia te dwie sytuację albo kierowca postojem stworzył zagrożenie albo powoduje utrudnienia a nie na zasadzie dwa w jednym.
No to albo rybki albo akwarium.
Ad. 2 Kiedy mamy do czynienia ze stwarzaniem zagrożenia w ruchu drogowym?
No to temat rzeka.
R.A. Stefański w swoim komentarzu do PoRD pisze, że:
„Zagrożenie ma być realne i konkretne.”
Zaś Robert Idzikowski w swojej Analizie wykroczeń art. 86 i 87 KW (materiale dydaktycznym Centrum Szkolenia Policji w Legionowie), pisze o stwarzaniu zagrożenia, że:
„Dla bytu wykroczenia niezbędne jest, aby sprawca poprzez niezachowanie należytych
środków ostrożności doprowadził do zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W tym
miejscu należy podkreślić, że przedmiotowe zagrożenie nie musi być bezpośrednie, ale musi
być realne i konkretne. Świadczyć o tym może jakieś zdarzenie, którym może być uderzenie
pojazdu w przeszkodę, ale także zmuszenie innego kierującego do gwałtownego hamowania.”
Wskazuje również, że jest to: „…sytuacja lub stan rzeczy charakteryzujący
się odpowiednim stopniem prawdopodobieństwa nastąpienia ujemnego skutku”
Czyli podsumowując, abyśmy mogli mówić o stworzeniu zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zagrożenie musi być:
1) Realne,
2) Konkretne,
3) Uprawdopodobnione,
Czy nasz kierowca z filmu który tak kiepsko zaparkował stworzył zagrożenie bezpieczeństwa?
Moim zdaniem nie, gdyż:
Zaparkował na mało uczęszczanej drodze, widać go z daleka a ryzyko wystąpienia tam niebezpiecznej sytuacji oceniam na niskie.
Tak na marginesie art. 86 Kodeksu Wykroczeń przewiduje sankcję w postaci zabrania prawa jazdy kierowcy stwarzającemu zagrożenie na drodze. Zaś art. 135 ust. 1 pkt 2 PoRD daje policji prawo zabrać kierującemu prawo jazdy w razie „uzasadnionego podejrzenia, że kierowca popełnił przestępstwo lub wykroczenie, za które może być orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów”.
Policjanci bardzo chętnie w oparciu o te przepisy zabierają kierowcą prawa jazdy. Tymczasem jak podaje Dziennik Gazeta Prawna Sądy podtrzymują stanowisko policji tylko w 18%.
O czym to świadczy, ano o tym, że faktycznie należy bardzo ostrożnie przypisywać łatkę zdarzenia stwarzającego zagrożenie bezpieczeństwa, w każdym razie policja robi to zdecydowanie za często.
Ad.3 Czy kolega @Eragon właściwie zidentyfikował wykroczenia kierowcy z filmu?
No to pochylmy się nad wykroczeniami jakie Kol @Eragon przypisał kierowcy
1) „Parkowanie poza OZ na jezdni”
Domyślam się, że OZ oznacza obszar zabudowany. No to co w takim przypadku mówią nam PoRD:
Art. 46. 3 W czasie postoju na drodze poza obszarem zabudowanym pojazd powinien znajdować się, jeżeli to tylko możliwe, poza jezdnią.
Czyli PoRD nie zabraniają parkowania poza OZ na jezdni, za co więc kierowca miałby być ukarany?
Miał wjechać w te krzaczory które tam rosły?
2) „Utrudnienie ruchu”
Tylko gdzie tu ma miejsce utrudnienie ruchu skoro droga wygląda na mało uczęszczaną, zaparkowany pojazd widać z daleka bo parkuje na prostej a nie na zakręcie, z naprzeciwka kompletnie nic nie jedzie, tym samym bez zbytniego kłopotu pojazd można płynnie ominąć.
3) „Linia P-7b”
No tu się zgadzam, bo faktycznie PoRD mówi wyraźnie:
Art. 49. 1. 5) Zabrania się zatrzymania pojazdu na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni”
4) „Parkowanie przy lewej krawędzi”
No to znowu patrzymy co na to PoRD a tam czytamy:
Art. 49. 1. 7) Zabrania się zatrzymania pojazdu na jezdni przy jej lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju pojazdu na obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni dwukierunkowej o małym ruchu;
Czyli na jezdni dwukierunkowej o małym ruchu wolno nam się zatrzymać przy lewej krawędzi jezdni.
Wprawdzie aby być uczciwym to film jest krótki i nie wiem co to za droga no ale naprawdę na ruchliwą trasę to ona jednak nie wygląda.
5) „stworzenie zagrożenia” – to już opisałem wyżej, wg mnie nie ma przesłanek aby to uznać za takie wykroczenie,
Podsumowując, gdyby się trafił patrol drogówki to będąc kierowcą owego samochodu zgodził bym się jedynie na mandat za parkowanie obok (z przekroczeniem) linii ciągłej. Konsekwencje: 1 punkt karny i mandat 100 PLN.
Nie dałbym sobie wcisnąć więcej, wolałbym się spotkać w sądzie.
Bo jak słusznie zauważył Kol @Szofer przepisy warto znać.
Zapraszam do dyskusji
P.S. Mój post nie jest bynajmniej nastawiony na usprawiedliwianie kierowcy z filmu, raczej zaciekawiła mnie interpretacja tego przypadku przez Kol @Eragona
Niniejszy post jest wyrazem prywatnej opinii autora.
Korzystając z jego treści robisz to na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Stan punktów - znów zero
Korzystając z jego treści robisz to na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Stan punktów - znów zero