07-02-2020, 15:15:45
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-02-2020, 15:18:35 przez pizdys.)
@horekun, baterie LTO nie sa mi w praktyce jeszcze znane, temat dopiero staram sie ten temat ogarnac i zbieram informacje o tych ogniwach oraz ich Balansowania,
napewno warto zobaczyc wykres przebiegu ladowania oraz rozladowania tych baterii,
dzieki takim wykresom widac w jakim przedziale pojedyncze ogniwo pracuje i uzyskuje swoja max pojemnosc:
zdecydowanie po 2.6V ogniwo nagle wchodzi na wysoki poziom i zaczyna sie przeladowywanie, natomiast ponizej 2.25V zaczyna nagle tracic napiecie i zaczyna sie szybko wyladowywanie ogniwa, z tego mozna wyliczyc, ze:
gorny poziom naladowania (100%):
2.6V x 4 = 10.4V (za malo jak na alternator)
2.6V x 5 = 13V (praktycznie jest OK)
dolny poziom (wyladowanie 0%):
2.25 x 5 = 11.25V (jest OK)
Oficjalna specyfikacja baterii LTO mowi ze ogniwo pracuje w przedziale 1.6V - 2.8V:
https://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion
czyli stosowanie 5 (szeregowo polaczonych ogniw) daje:
1.6V x 5 = 8V (bardzo malo, kamera sie wylaczy przy okolo 10V czyli przy okolo 8% wyladowania LTO)
2.8V x 5 = 14V (w wiekszosci samochodow jest to norma czyli ogniwo z BMS "ladnie" sie naladuje do 100%)
na co napewno uwazac!:
Niestety ogniwa z Aliexpress nie sa 100% pewne, sa to czeso ogniwa klasy B (odnowione, po nieznanych przejsciach), oczywiscie zadac sobie mozna pytanie czy przy ilosci cykli 20 000 ma w ogole znaczenie ile razy ktos poprzednio baterie ladowal, i zdecydowanie malo prawdopodobnym jest aby tak ogromna ilosc cykli udalo sie juz wykorzystac (nawet 5000x to nie lada wyczyn), ale nie mam pojecia jak wplywa tu przegrzanie ogniwa na wplyw iloscy cykli (byc moze jedno przegrzanie moze zabrac baterii sporo "zycia").
teoretycznie BMS 5S dla LTO jest tu bliski temu aby ogniwo bylo wykorzystane prawie w 100%.
osobiscie szuklabym ogniw LTO w cylindrycznych obudowach - sa one bardziej bezpieczne od plaskich "poduszek" ktore maja tendencje puchnac i napierac na siebie oraz na obudowe.
Zawsze unikajcie baterii bez obudowy (plaskich):
baterie tak sie potrafia zniszczyc (przegrzanie, mechaniczne uszkodzenie, glebokie wyladowanie):
jak widac na zalaczonych obrazkach puchnace baterie sa bardzo niebedzpieczne, stosowanie ich w obudowach oraz w samochodzie jest bardzo ryzykowne (latem jest bardzo goraco i ryzyko spuchniecia wzrasta).
natomiast ogniwa Cylindryczne, nie stanowia zadnego zagrozenia (LiFePO4 oraz LTO), maja zawory cisnieniowe ktore nadmiar gazow (kiedy dojdzie do uszkodzenia) sa po przez zawor wypuszczane na zewnatrz, zapobiegajac eksplozji oraz uszkodzeniu innych ogniw (sasiadujacych).
napewno warto zobaczyc wykres przebiegu ladowania oraz rozladowania tych baterii,
dzieki takim wykresom widac w jakim przedziale pojedyncze ogniwo pracuje i uzyskuje swoja max pojemnosc:
zdecydowanie po 2.6V ogniwo nagle wchodzi na wysoki poziom i zaczyna sie przeladowywanie, natomiast ponizej 2.25V zaczyna nagle tracic napiecie i zaczyna sie szybko wyladowywanie ogniwa, z tego mozna wyliczyc, ze:
gorny poziom naladowania (100%):
2.6V x 4 = 10.4V (za malo jak na alternator)
2.6V x 5 = 13V (praktycznie jest OK)
dolny poziom (wyladowanie 0%):
2.25 x 5 = 11.25V (jest OK)
Oficjalna specyfikacja baterii LTO mowi ze ogniwo pracuje w przedziale 1.6V - 2.8V:
https://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion
czyli stosowanie 5 (szeregowo polaczonych ogniw) daje:
1.6V x 5 = 8V (bardzo malo, kamera sie wylaczy przy okolo 10V czyli przy okolo 8% wyladowania LTO)
2.8V x 5 = 14V (w wiekszosci samochodow jest to norma czyli ogniwo z BMS "ladnie" sie naladuje do 100%)
na co napewno uwazac!:
Niestety ogniwa z Aliexpress nie sa 100% pewne, sa to czeso ogniwa klasy B (odnowione, po nieznanych przejsciach), oczywiscie zadac sobie mozna pytanie czy przy ilosci cykli 20 000 ma w ogole znaczenie ile razy ktos poprzednio baterie ladowal, i zdecydowanie malo prawdopodobnym jest aby tak ogromna ilosc cykli udalo sie juz wykorzystac (nawet 5000x to nie lada wyczyn), ale nie mam pojecia jak wplywa tu przegrzanie ogniwa na wplyw iloscy cykli (byc moze jedno przegrzanie moze zabrac baterii sporo "zycia").
teoretycznie BMS 5S dla LTO jest tu bliski temu aby ogniwo bylo wykorzystane prawie w 100%.
osobiscie szuklabym ogniw LTO w cylindrycznych obudowach - sa one bardziej bezpieczne od plaskich "poduszek" ktore maja tendencje puchnac i napierac na siebie oraz na obudowe.
Zawsze unikajcie baterii bez obudowy (plaskich):
baterie tak sie potrafia zniszczyc (przegrzanie, mechaniczne uszkodzenie, glebokie wyladowanie):
jak widac na zalaczonych obrazkach puchnace baterie sa bardzo niebedzpieczne, stosowanie ich w obudowach oraz w samochodzie jest bardzo ryzykowne (latem jest bardzo goraco i ryzyko spuchniecia wzrasta).
natomiast ogniwa Cylindryczne, nie stanowia zadnego zagrozenia (LiFePO4 oraz LTO), maja zawory cisnieniowe ktore nadmiar gazow (kiedy dojdzie do uszkodzenia) sa po przez zawor wypuszczane na zewnatrz, zapobiegajac eksplozji oraz uszkodzeniu innych ogniw (sasiadujacych).
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.