Nie jestem tu, by toczyć potyczki słowne...
To forum użytkuje dużo osób zainteresowanych bezpieczeństwem ruchu drogowego a czyta je pewnie jeszcze więcej ..
Opinie opiniami, ale sensem istnienia takiego forum jest wypracowanie końcowego wniosku nie na zasadzie, że ja mam 1000 postów i wiem a wy mnie musicie słuchać...
Niczemu w swoim poście nie zaprzeczam, podałem tylko zasady - które pewnie wszyscy znają - obowiązku sygnalizowania zmiany pasa ruchu. Bzdurą jest poruszanie się z włączonym bez konieczności jego użycia kierunkowskazem... nawet przepis tego zabrania.
Kursantów uczę myślenia i to nie tylko od czasu wprowadzenia nowych przepisów o egzaminowaniu.
Do każdego przypadku - np. jak do tego omawianego przez nas - podchodzę indywidualnie uznając, że nie można wszystkim sytuacjom dać znaku równości.
Poprosiłem również o zajęcie stanowiska w tej sprawie...
Moje jest takie, że na tym rondzie opuszczając je nie trzeba włączać kierunkowskazu - gdyż zarówno nie zmieniam pasa ruchu czy też kierunku jazdy.
Mamy już postawioną tezę, więc jeżeli mnie przekonasz tzw. twardymi dowodami, że jest inaczej - daję piwko.
3maj się
megi napisał(a):Poprosiłem również o zajęcie stanowiska w tej sprawie...
Moje jest takie, że na tym rondzie opuszczając je nie trzeba włączać kierunkowskazu - gdyż zarówno nie zmieniam pasa ruchu czy też kierunku jazdy.
A moje - opuszczamy rondo z prawym kierunkiem..
Trudno - nie dogadamy się, a przekonywać Cię nie mam zamiaru.. Czyli idę sobie po browara sam..
D
D
P.S. Gdybyś czekał na wjazd na rondo, a ten zjeżdżający nie włączając kierunkowskazu sobie z niego zjechał, zapewne posłał byś mu wiązankę.. Widząc jego sygnalizację mógłbyś bezpiecznie i dużo wcześniej na nie wjechać.. Prawo, kultura - sam wybierz..
Dla mnie dopóki pojazd jest na rondzie, ma pierwszeństwo. Ty założyłbyś z góry, że zjedzie ??
Cytat:Prawo, kultura - sam wybierz..
Prawo - a dopiero później kultura. Wybrałem... zresztą stosunkowo dawno, i nie tylko dla własnego widzimisię.
Cytat:Dla mnie dopóki pojazd jest na rondzie, ma pierwszeństwo. Ty założyłbyś z góry, że zjedzie ??
Gwoli ścisłości nie na każdym rondzie tak jest, że pojazd tam się znajdujący ma pierwszeństwo... To po pierwsze.
Po drugie - nigdy dopóki się nie przekonam, że pojazd nie zjeżdża z ronda (z zastrzeżeniem, że dotyczy to również innych miejsc na drodze) nie zakładam, że rzeczywiście je opuszcza.
I to bez względu na to, czy ma włączony kierunkowskaz, czy nie... więc chyba nie tu jest sedno sprawy?
Cytat:A moje - opuszczamy rondo z prawym kierunkiem..
Niestety za takie wyjaśnienie nie mogę dać piwka :/
Proszę Państwa, zacznijmy od definicji ronda - rondo jest to skrzyżowanie, na którym ruch odbywa się wokół wyspy i w oznaczonym na znaku C12 kierunku. Bez znaku A7 jest to skrzyżowanie dawniej nazywane równorzędnym, czyli pierwszeństwo z prawej strony.
Ponadto w swoich wypowiedziach mylicie rondo ogólnie bez wymalowanych pasów oraz ten konkretny przypadek, na którym są wyznaczone pasy ruchu.
Przy rondzie gdzie nie ma wyznaczonych pasów zgadzam się z tym, ze kierunek włączamy przy wyjeździe z ronda, jazda naokoło bez kierunkowskazu. W tym konkretnym przypadku znak C-12 informuje nas jak zbudowane jest skrzyżowanie (czyli wyspa pośrodku i objeżdżamy ją z prawej strony), znak A-7 nakazuje ustąpić pierwszeństwa pojazdom na rondzie, znak F-10 informuje nas, z którego pasa gdzie możemy jechać (często ignorowany jest, bo to przecież rondo i z każdego pasa można jechać naokoło, nieprawdaż?), natomiast znaki poziome narzucają określony schemat działania, czyli jadąc po wyznaczonym pasie nie wrzucamy kierunków, natomiast jadąc na około musimy już to sygnalizować. Właśnie wychodzi schematyczne, utarte myślenie. Ponieważ widzimy znak C-12 to włącza nam się utarty schemat i nie zwracamy uwagi na resztę znaków, a te poziome to w ogóle olewamy. Ciekawe jak byście jeździli po rondzie, jakby ktoś zapomniał ustawić znaku A-7 przed rondem. Mało kto wie, ze wtedy wjeżdżający na rondo ma pierwszeństwo.
Definicja znaku C-12:
Znak C-12 „Ruch okrężny” (skrzyżowanie popularnie zwane rondem):
oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym strzałkami na znaku
jezdnia jest jednokierunkowa
kierujący może skręcić w prawo, w lewo , jechać na wprost lub zawrócić
oznacza przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, na którym ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu
Przedstawiłem swój pkt widzenia, uważam, że prawidłowy. Jako człek omylny dam się przekonać, jeśli ktoś przedstawi konkretne paragrafy, a nie utarte.
Na obecną chwilę nie udało mi się ich znaleźć.
Zastrzegam, że wywód dotyczy tylko tego konkretnego przypadku.
P.S.
Dodam, że za za zignorowanie znaku F-10 przed rondem jest 250 zł mandatu i 5 pkt karnych.
Optysio... żeby była jasność - ja jeszcze do tej pory nic nie pomyliłem. Co rzecz jasna nie oznacza, że jestem nieomylny i wszystkowiedzący. Mówię, że do tej pory...
Cytat:natomiast jadąc na około musimy już to sygnalizować
z tym się zgodzić nie mogę... zmieniłeś pas ruchu i to było powodem sygnalizowania - masz obowiązek wyłączyć kierunkowskaz:
art. 22 ust. 5 prawa o ruchu drogowym
Cytat:Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania nie-zwłocznie po wykonaniu manewru.
Cytat:Ciekawe jak byście jeździli po rondzie, jakby ktoś zapomniał ustawić znaku A-7 przed rondem. Mało kto wie, ze wtedy wjeżdżający na rondo ma pierwszeństwo.
Dlaczego zaraz zapomniał? Takie ronda są z powodzeniem stosowane, i moim zdaniem lepsze w niektórych przypadkach niż te ze znakiem A-7 (dot. to oczywiście małych rond)... Są takie, na których wyspa ma kilka metrów średnicy (niekiedy nawet tylko na jezdni kółko malują
Oczywiście w sytuacji, gdy nie ma kompletu znaków, a jedynie C-12 obowiązuje tzw. reguła prawej ręki
Z tym zapomniał to niefortunne sformułowanie, gdyż przy większości skrzyżowań o ruchu okrężnym znak A-7 jest umieszczony. Przyzwyczajenie robi swoje.
Co do jazdy na około ronda z tak wyznaczonymi pasami ruchu jak na filmie mamy praktycznie cały czas włączony kierunkowskaz. Przy zawracaniu trzykrotnie zmieniamy pas, a "Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania nie-zwłocznie po wykonaniu manewru."
Czyli - sygnalizujesz wcześniej, że będziesz wyjeżdżał ze swojego pasa. Wykonujesz manewr i powinieneś kierunek wyłączyć. Jednak miejsca jest bardzo mało i praktycznie od razu musisz zacząć znowu sygnalizować kolejne opuszczenie pasa. W praktyce wychodzi, że jedziesz na około z włączonym kierunkiem. Piszę o tym konkretnym przypadku. Jest w Radomiu inne rondo, identycznie oznakowane, tylko większe. Tam jest czas na chwilowe wyłączenie kierunkowskazu.
silvox napisał(a):P.S. Gdybyś czekał na wjazd na rondo, a ten zjeżdżający nie włączając kierunkowskazu sobie z niego zjechał, zapewne posłał byś mu wiązankę.. Widząc jego sygnalizację mógłbyś bezpiecznie i dużo wcześniej na nie wjechać.. Prawo, kultura - sam wybierz..
Dla mnie dopóki pojazd jest na rondzie, ma pierwszeństwo. Ty założyłbyś z góry, że zjedzie ??
Wiązankę puszczam na rondzie nieznakowanym znakami poziomymi. Na oznakowanych rondach nie puszczam. Wiem, że większość kierowców jeździ na przyzwyczajenia i nie analizuje tego co widzi (a szkoda). Robię dokładnie jak Megi. Upewniam się, że dany pojazd na pewno opuszcza rondo, a dopiero później wjeżdżam. Stosuję zasadę ograniczonego zaufania. Z doświadczenia wiem, że spora ilość kierowców włącza kierunki zbyt wcześnie i myli. Dzisiaj właśnie w taki sposób auta minęły się o włos, bo jeden kretyn wrzucił kierunek że opuszcza rondo, a pojechał do następnego zjazdu. Drugi kierowca widząc sygnalizowanie opuszczenia ronda ruszył. Na szczęście Jeden odbił, a drugi wyhamował.
omawiając powyższe rondo......zakładam teoretycznie,gdybyś jechał za dostawczakiem,a z prawej strony wjechał ktoś na rondo z zamiarem jazdy na wprost zewnętrznym pasem ( Ty i dostawczak jesteście na wewn.)...to zjeżdzając z ronda ( jak dostawczak) przelatujecie mu przed maską.....pomimo namalowanych lini osobiście wolałbym widzieć kierunkowskaz
megi napisał(a):Gwoli ścisłości nie na każdym rondzie tak jest, że pojazd tam się znajdujący ma pierwszeństwo..
Wiedziałem, że się przypieprzysz - specjalnie nie pisałem, że mówimy tylko o TYM rondzie.. a na większosci własnie jest sztucznie odwrócone pierwszeństwo..
megi napisał(a):za takie wyjaśnienie
To nie jest wyjaśnienie - chciałeś moje stanowisko - to jest.. :helou:
Optysio napisał(a):zacznijmy od definicji ronda
A Ty znowu swoje - to wszyscy wiemy.. :anyproblem:
Optysio napisał(a):znak C-12 informuje nas jak zbudowane jest skrzyżowanie
No co Ty ?? O budowie skrzyżowania informuje nas znak podobny(zaznaczam - podobny, bo nie mogę w tej chwili znaleźć) do znaku F-7 z dokładnym kształtem wyspy i wszystkimi wlotami i wylotami z ronda .. C-12 to tylko "znakowy skrót myślowy" - o niczym nie mówi oprócz tego, że należy jeździć wokół czegośtam..
Opti - rozładuj ten korek ...
D
D
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.mytube.pl/wyswietl,963,,rondo-babka.html">http://www.mytube.pl/wyswietl,963,,rondo-babka.html</a><!-- m -->
A ja sobie drinknę browara za ten czas.. :chlup: :chlup:
Wyprzedzaj i tak spotkamy się na światłach
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ncOzV0kDoYU[/youtube]
Na skróty. Co tam podwójna ciągła.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zhuq75N2jjw[/youtube]
Ja tylko na chwilę:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iueI9pwVHsk[/youtube]
Utrudnienie wyjazdu z miejsca.
Dialog:
Ja: Tam jest zakaz parkowania.
On: Ale ja tylko na chwilę do bankomatu.
Dodam ,że trochę sobie pod nosem poprzeklinałem ale do kierowcy pełna kultura.
Urwane koło
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QhnTVSUrvd0[/youtube]
Witam,
dwie scenki z Wrocławia... wiem, że jest zima, ale to tylko powinno mobilizować do ostrożnej i przepisowej jazdy... jak jest w praktyce, przedstawiam na filmie.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9b03es0d63o&feature[/youtube]